Hjälp jag har så ont...
Jag är en 24 årig tjej som känner mig som en 60+'are. Har till och från sån inflammatorisk smärta i och omkring mina leder, och värre blev smärtan efter att min sambo fick en blodförgiftning och var nära döden, fick operera hjärtat och fått kämpa länge för tillfrisknande efter varbölder i hjärnan. Värst är det med mina höfter och mina anklar, men även andra leder så som axlar, knän, fingrar osv blir ibland utsatta. Smärtan flyttar sig i kroppen och den kommer i skov, vilket innebär att jag i vissa perioder faktisk inte har särskilt mycket smärta alls för att sedan dyka ner i en djup tunnel igen. Smärtan gör mig trött, jag orkar inte särskilt mycket och när jag gör något så får jag ondare efteråt. Tex älskar jag att dansa, men jag vågar nästan inte längre för jag vet att jag blir sittandes med smärta i några dagar efter. Jag har även häst och märker tyvärr att det blir kraftigt värre efter hårdare ridpass. Jag har även utslag, det har jag haft sedan tonåren. Det sätter sig på armarna och blir som röda fält som fjällar. I perioder så blir det bättre och ibland försvinner det för att sedan komma tillbaka och ibland riktigt mycket och irriterat. Min morfar och min mormor hade psoriasis, likaså min mormors mor. Både min mormor och min mormors mor fick operera båda höfterna pga utsliten led, min mamma står på tur nu.
Min mamma misstänker att det vi båda har (och som mormor, morfar och mormors mor hade) skulle kunna vara psoriasis artrit. Så min mor söker efter reumatolog för att få svar. Vi har varit i kontakt med vanliga sjukvården, både vårdcentral och hudklinik, men inte fått någon vidare hjälp. Det är skrämmande vad lite kunskap det finns om reumatism hos läkare idag. Har hittat en privat reumatolog nu som vi försöker kontakta och se om vi kan få någon hjälp.
Du har reumatism och det finns hjälp och bra hjälp men det kan ta lite tid.
Först acceptera att problemen nog kommer att bestå
Det du måste göra är att arrangera om i livet. Och hitta nya saker att göra under tiden som ni letar hjälp.
Har du några problem med levern. Om du inte har det så är det methrotrexat som är första steget. Det är ett cellgift (typ) som sanerligen kommer att hjälpa dig.
Vet precis hur du känner dig. Jag är 21 år och har haft problem sedan jag var sexton. Mina problem sitter i de stora lederna och mina axlar är värst. Har Nuder sommaren äntligen fått min diagnos. Jag har en typ av RA. Har ridit och haft häst hela mitt liv, men sålde min senaste i våras när mina problem var som värst. Då stod jag bara och grät och kunde inte röra mig. Nu hade jag nog klarat av det, men har Nuder dessa fyra/fem åren tappat mycket muskulatur i ryggen och axlarna så ska fokusera på att bygga upp min kropp igen innan jag drar på mig stövlarna igen. Sök till reumatologen, finns så mycket hjälp man kan få, jag hade oturen att slussas runt bland massa andra läkare och avdelningar i flera år först nunan jag landade rätt. Lycka till!
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…