Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettreumatoid-artrit
Läst 8821 ggr
[Shettisar]
0

Nonchalant husläkare!

Har sedan December 2011 dragits med svullnad,värk i min vänstra fot.Sökte vård i Januari då det inte " höll" att gå så längre. Vid läkar besöket tittade han lite på svullnaden och tryckte,sen sa han bara:Kontakta sjukgymnasten för jag kan inget göra. Kontaktade då sjukgymnasten och gick dit,fick akupunktur 2 gg utan resultat.Fick därefter 4-5gg akupunktur med ström.Någon liten lindring som höll i 1-2 timmar.Tejpade foten dessutom.Ingen märkbar förbättring.Kontaktade läkaren igen (nu var jag inne på Mars månad).Han tog prover då jag har RA..Upptäckte då att jag var anemisk,fick järntabletter och anti anflammatorisk tabl utskirvet.Orudis Retard 200mg som jag ska ta 1 gg/dag. Återbesök för blodvärdet.. Värdet var bra så jag skulle bara fortsätta med mina Orudis för nu helt plötsligt var det ledbands inflammation jag hade i min fot.Jag tog Orudis 1 månad och sen var tabletterna slut..Gjorde mao uppehåll i ca 2-3 dagar men foten blev mycket värre(värk,svullnad) .Fick då nytt recept på Orudis utskrivet. I denna veva började mina handleder och fingerleder att spöka. Värk,svullnad,stelhet. Tog upp detta med läkaren men han böjde dom och ansåg att det var en lätt inflammation som skulle försvinna av sig själv(speciellt i pekfingret som uppförde sig mer annorlunda än övriga leder/fingrar).Har nu gått så här och inte fått mer hjälp än så. Jag provade att sätta upp ny tid nu i början av Augusti,fick då träffa en underbar reumattolog från Kalmar som var vikarie åt min ordinarie husläkare.Hon gav mig kortison i ena handleden samt i foten för att utesluta att leden var påverkad ,samt fotleden var stel i samband med besöket.Hon sa även åt mig att kontakta min husläkare igen om jag inte blev bättre med foten för då ska den röntgas ochev skrapas.. Blev inte bättre i foten och fick då remiss till röntgen.Bilderna visade en "normal" fot. Har nu begärt remiss till Ortopeden som jag fått godkänd och får nu vänta 12 veckor på att få en tid till Ortopeden.Men inte ett ord om att han anser mig behöva remiss till reumatolog mottagningen.Jag ringde dit och de sa att jag måste få remiss skickad eftersom det var så länge sedan jag var hos dom..Jag anser att jag blivit nonchalant bemött och undrar verkligen om husläkare får göra så här? Speciellt när de vet att man har en specifik sjukdom??

iml73
1

Hua, det är hemskt!!

Jag hade lite så också, hade problem med foten jättelänge och när jag väl fick komma till reumatolog på VC något år senare så hade jag inte ont. Å så börjad det några veckor efter besöket och jag fick kämpa för att få tid igen.

Jag var återskriven till VC och jag kände att shit skall det börja om!

Men jag hade turen att bli riktigt sjuk samt träffa en at-läkare då min husläkare inte hade tid för mig. At-läkaren var supernoga och kontaktade reumatologen och jag fick också orudis retard utskrivet (fortfarande en favvo medicin som jag inte kan sluta med).

Hur som ringde jag sedan själv till reumatologen och frågade om det var normalt att mitt ena ben är 5 cm tjockare än det andra….å sedan dess är jag där.

Hoppas verkligen att du får hjälp, låter ju sanslöst i och med att du har RA, att du inte medicineras ordentligt.

Perly
0

Har varken koll på RA eller regler för läkare men tycker detta var svinaktigt betende, det finns ingen annan läkare du kan få byta till?

Alltid Oavsett

[Shettisar]
0

#2 Jag har nu fått remiss skickad till både reuma mott och Ortoped.Så jag ska dit nästa vecka samt i December.Jag tycker också att mottagandet och hjälp utblivit och jag hoppas att jag får den hjälp jag har rätt till samt att jag blir bättre efter besöken till respektive mottagning gjorts.

Perly
0

#3 Sån tur, tycker det som skrev tidigare var väldigt konstigt beteende, får hoppas det blir bättre nu

Alltid Oavsett

iml73
0

Du får berätta hur det går!

Lycka till nu!

[Shettisar]
0

#5 Ska jag göra,Tack Flört

[Shettisar]
0

Så har jag då smält all info som jag fick av läkaren.Jag ska ialla fall börja med Metotrexate igen.Börjar nästa Onsdag eftersom jag vaccinerades hos läkaren mot en lungbakterie. Jag har ingen god erfarenhet av Metotrexaten sedan innan men får väl ge den en chans igen.Hade stora förändringar i handlederna och haft sedan 2005,vilket jag märkt men inte sett så att säg ..(Röntgen bilderna alltså).Gällande min bråkiga fot så sa hon att det inte är min sjukdom som inverkar så hon tyckte det var bra att Ortoped besök är inbokat för hon trodde de skulle kunna hjälpa mig på den biten.Jag fick genom gå röntgen av händer,handleder,fötter samt lungor.Så nu börjar medicinering igen efter 5års "uppehåll".

Denna kommentar har tagits bort.
Dawny
2

Jag insjuknade för 38 år sedan. Mina vänner bar mig in på akuten till ett österrikiskt sjukhus. Hon kände på de svullna, heta lederna och som sagt, jag var stel som en pinne. Sedan sa hon: "Tack gode Gud - hjärtat är inte skadat ÄN!" Jag blev erbjuden inneliggande vård med cortisonbehandling men hade för mig att svensk sjukvård var bäst (fel!). Jag minns hur otroligt mycket tagen på allvar jag blev och vågen av kärlek från läkaren.

På den svenska akuten tog de prover, som visade RA-faktor. Blev då insatt på malariamedicin (Plaquenil), den tidens bromsmedicin. Någon smärtlindring fick jag inte. Det var ett värkhelvete de första månaderna.

Alltså: förr knallade man bara in på akuten och blev sedan stadig kund på reumatologen. Inget tjafs med okunniga stafettläkare på vårdcentraler.

tito789
0

#9 Håller inte riktigt med om " okunniga stafettläkare".Det har varit min räddning flera gånger!🥵

Bjallstal
0

Min räddning blev ett besök, storgråtandes pga av smärta, på akuten i Helsingborg i slutet av mars i år. Då vände det helvetet jag har haftbmed läkare, sjukgymnaster, terapeuter, you name it! Men, det gällervattvha en oerhörd tur när man söker sig till sjukvården, det är det enda.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

AnnaFagerell
0

Om du har RA kan du väl gå till reumatologen direkt?  sånt där ska man aldrig gå till en allmänläkare för.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

iml73
0

Man måste ju ha remiss….alla ställen har väl inte att man kan skicka en egen? Tror inte man kan det till Örebro i alla fall.

Skönt att du får hjälp Shettisar, men jobbigt med metrotrexiaten. Jag har också fått den ett par gånger och jag funkar inte med den, mår illa och så obeskrivligt trött. Hua !

[Shettisar]
0

Lite uppdatering ang den nonchalanta husläkaren. Jag ska påbörja ny medicin är det sagt.Måste då genomgå olika prover,röntgen samt PPD test. Har nu tagit alla proverna och röntgen och ska läsa av PPD imorgon. Men så igår fick jag provsvaren och då visar det sig att jag har B12 brist. Detta har jag misstänkt länge då jag har problem med kramper. Jag frågade läkaren om jag behöver ta blodprover då jag just misstänkte B12 brist.Men jag fick aldrig något svar och ej heller begäran om provtagning. Men så nu då, jag har 87 i B12 testet man ska ha över 150 stod det i provsvaren,plus betydande järnbrist…Så jag vet inte om jag ska byta husläkare eller ej? Kanske jag ska behålla den läkaren för att vid nästa besök påtala hans nonchalans och ifrågasätta???