Reumatism iFokus

Reumatism

Etikettläkarbesök
Läst 6739 ggr
emmaaslund
0

Ont i händerna

Hej!
Detta är första gången jag besöker reumatism.ifokus. Jag känner att jag behöver skriva av mig och vända mig till någon som har erfarenhet av sjukdomen och kanske har en tanke eller två om det jag skriver nedan. 

Sedan i våras har jag haft mindre känningar i händerna. De har nu under sommaren blivit intensivare och mina händer (lederna i fingrarna framför allt) känns stela och jag har ständiga känningar. Det gör inte väldigt ont, men det känns och värker. Jag vill hela tiden sträcka ut hand och fingrar för att "lätta på stelheten" men det blir inte bättre. Därför kan jag sitta och sträcka på fingrarna flera gånger i hopp om att det ska kännas bättre. Speciellt jobbigt är det när jag vaknar, då känns det väldigt stelt. Under flera år har jag även haft problem med min nacke och haft väldigt ont av och till, vilket lett till att jag idag har konstant spänningshuvudvärk. 

Jag har nu under några veckor börjat undra om det kan vara så att det handlar om något reumatiskt. Min pappa hade svår reumatism och jag minns att han hade väldiga problem, speciellt med sina händer. Jag vet att nästa steg för att dämpa min oro är att göra ett läkarbesök och det ska jag försöka ta tag i. 

Tankar? Vad brukar vara de första symptomen? Vad är värt att tänka på vid ett sådant här första läkarbesök? 

Tacksam för svar! 
Mvh Emma

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Raija Danielsson
0

Hej emmaaslund!

Jag tycker att du ska söka läkare. Är det reumatism så får du hjälp. Är det något annat så får du hjälp för det.

Min RA började med ont i höger tumgrepp. Det var svullen och ömmade väldigt vid beröring. När det kom också på vänster hand så sökte jag och fick snabbt god hjälp. Flera år var jag helt symptomfri men sen kunde jag av olika anledningar inte ta medicinen längre. Jag har fått annat men det hjälper inte lika bra.

Nu har jag ont i nästan alla fingerleder.  Det är inte värk men ömmar väldigt vid beröring. Vissa rörelser gör förfärligt ont och det känns som om all styrka försvunnit från mina händer. Det sprider sig också i kroppen, axlar höfter, fötter har alla fått känna på eländet. Fast fortfarande är händerna värst.

Så sök hjälp, du kan ha tur och få så bra medicin så du inte känner av några problem alls.

Lycka till.

Raija