Glappande leder
Är det någon här som varit med om att lederna plötsligt blivit "glappa", som om ligamenten/ledbanden plötsligt blivit längre och inte håller ihop lederna som de ska?
Det har hänt mig och jag är nyfiken på om det är något som kan hänga ihop med min reumatiska diagnos (PsoA i mjukdelar, typ) eller om man ska hitta orsaken någon annanstans.
Jag upplever att mitt knä är glappt och även att fotlederna är "ostadiga".
Själv tror jag att det är att jag inte använder de onda lederna lika mycket och blir svag i musklerna.
Har också PsoA.
MYCKET intressant, för det är främst knäna som glappar, lite ostadiga fotleder och även axlarna är instabila…
SKulle varit hos läkaren idag men de ringde i morse och sa att hon är sjuk, så jag fick ny tid om två veckor…
Jaf tror man få se till helheten på kroppen. Om det rör sig om överrörlighet så brukar ju större delen av kroppen krångla, medan enstaka leder kan klappa av andra orsaker. Det som nämns ovan att man kan tappa muskler etc. på grund av smärta stämmer.
Jag HAR en viss överrörlighet i kroppen, men det har blivit mycket sämre senaste månaderna, just i knän, föttre och axlar.
Jag håller igång ganska bra, bl.a med bassängträning (anpassad) 2 ggr/v och kan nog inte påstå att jag borde tappat muskler och därför hitta orsaken där. SÅ ont har jag inte, att jag avlastar så mycket att musklerna förtvinar.
Jag är i detta fallet mest nyfiken på ifall det är fler som upplevt liknande saker och om det kanske FINNS ett samband med den diagnos jag har.
Det är ganska vanligt med både reumatism och överrörlighetssjukdomar ja, jag har själv iakttagit ett märkvärt samband.
Jag har med det.På grund av att jag är så överrörlig.
Jag har varit och är överrörlig både rygg och fötter. Det värsta är fötterna när de plötsligt"viker sig" och man faller pladask i gatan. Men jag har aldrig kopplat det till reumatism.
Å jag har det precis tvärt om! Känns som om mina leder är för korta och att dom inte räcker till. Speciellt i anklarna och handlederna
Medarbetare på djurskydd.ifokus

oj, ni är flera här som skriver om överrörlighet samtidigt som Reumatism. Min dotter fick igår EDS-diagnosen, men går hos reumatologen sedan flera år pga. reumatism-misstanke (Henoch Schönleins Purpura/ILVEN/ AS) KAN man ha två så olika sjukdomar samtidigt? Den ena blir man ju extra stel av och den andra är man överrörlig av.