Reumatism iFokus

Reumatism

Etikett: mediciner-och-behandling
Läst 16180 ggr
Norisbk
70

Någon som har erfarenhet av Mabthera?

Hej! Jag har senaste året testat Humira och Enbrel utan resultat. Ska nu få prova Mabthera och undrar om någon har testat detta och kan berätta om resultatet. Med vänlig hälsning, Linda

Thilde08
5

*skratt* Ja, jag har för bara några dagar sedan och tyvärr var den inte den bästa. Men alla är vi unika och den reaktion jag fick är jätteovanlig. Jag har prövar både Enbrel och Simponi utan tillräckligt resultat och för bara några dagar sedan skulle jag pröva Mabthera. Jag läste massor på nätet om droppet och vilka biverkningar det kunde ge. Och när jag kom till sjukhuset hade ja bestämt att det var gift som jag skulle få =). Mabthera är ett av de äldsta biologiska läkemedlen som ges. Det ges inte bara till reumatiker utan även för andra sjukdomar och det är jätte många som tar den medicinen. När jag kom till sjukhuset så berätta jag hur rädd jag var för droppet. Sjuksköterskan lugnade mig och sa att det var nog värre biverkningar på de andra medicinerna som jag tagit tidigare då de inte funnits så lika länge på marknaden.

Innan infusionen startar så får du kortison och allergi mediciner så att du inte ska få några reaktioner av Mabtheran. Du kommer att övervakas noga och set finns hela tiden sköterskor i närheten av dig. Tyvärr hann jag bara få infusion i 1½ timma innan jag fick ett ordentligt blodtrycksfall och svimmade. Sköterskor och läkare var på plats på mindre en halv minut och fick ordning på mig. Men tyvärr blev jag tvungen att avbryta behandlingen och fick ligga på observation resten av dagen. Vad som händer med mig nu vet jag inte och det känns SKIT att inte heller den här medicinen funkade. Känns som alla dörrar till att bli frisk stängs =(

Jag tror Mabthera är en suverän medicin. Du tar två infusioner inom 14 dagar och sedan går det 6 mån-1 år till nästa. Skulle passat mig perfekt då jag inte har tid att vara på sjukhus. De andra infusionerna måste man väl åka till sjukhuset och ta varje månad.

Resultatet på Mabthera kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Vet bara att det finns väldigt lite att läsa om på nätet när det gäller folk som tar det och vad dom tycker. Själv ska jag sätta mig ned och vänta på att min läkare ringer och ger mig förslag på nästa medcin.

Är så less på den här sjukdomen. Den är så orättvis och ingen fattar hur man mår.

Norisbk
0

Hej! Va trist :(! Hoppas för din skull att de snabbt hittar rätt utan tråkiga biverkningar. Jag har ännu inte fått någon tid för droppet. Träffade min läkare förra veckan så jag tog sista Enbrel förra måndagen. Hur länge fick du vänta på mabthera? Jag får väl återkomma när jag vet hur jag reagerar :). Tack för svar och sköt om dig :)

Thilde08
6

JAg tror tyvärr att den rekomenderade karenstiden från TNF hämmare till Mabthera normalt ska vara tre månader. Men jag behövde bara vänta 9 veckor då min läkare ansåg att tre månader var för lång tid och att rekomendationen inte innehöll Simponin, den sista TNF hämmaren jag tog. Kanske var det därför jag fick en reaktion. Fast jag tror mer på att jag har så himla lågt blodtryck normalt så det fanns väl inge utrymme för ännu lägre fall =). Lycka till med din Mabthera och hoppas du får en tid inom kort.

Norisbk
0

Ok, låter tungt om väntetiden är så lång, bara hoppas att jag kan få det snabbare. Väntan är ju jobbig när man bara vill bli bra och fungera normalt igen fast det är väl bara att acceptera läget och försöka hålla humöret uppe. Vi får stötta varandra :), skönt med ett forum där man kan ställa frågor till andra i samma situation. Kram

limahisy
2

Jag har, när jag fått mitt remicade, haft några där som fått Mabthera. Åh vad jag skulle vilja ha den medicinen, men än så länge ej godkänd för Ankyloserande spondylit. Oftast när dom fått reaktioner så har sköterskorna stängt av droppet ca 30 minuter för att sen starta det igen. Och alla gånger jag varit där så har det gått bra efteråt.

Hoppas att du slipper vänta så länge på den. Men hellre vara säker än att få det för tidigt.
Ta vara på dig

limahisy
1

Såg nu att detta var en gammal tråd. Hehe. Sorry