Annons:
Etikettläkarbesök
Läst 1162 ggr
Lunarous
2018-11-08 16:18

Ont i lederna, hur länge bör man vänta?

Jag har senaste veckan känt av ledvärk som har smugit sig på och plötsligt var här. Det gör ont i båda händerna, armbågar, rygg, knän och fötter nästan hela tiden. När det började kände jag mig bara extremt trött och det blir bara värre. Jag får liksom svårt att sova. De har inte svullnat men det känns "varmt" i dem? En av mina föräldrar har psoriasisartit så jag är ganska nojjig att det kan vara nåt sånt. 

Min fråga är, hur länge är rimligt att vänta med att söka till VC? Känns lite löjligt att gå dit efter en vecka. Finns ju chansen att det är ett konstigt virus eller nåt. Till saken hör att jag har lite skräck för att gå till läkaren för "ingenting". Det har hänt för många gånger helt enkelt att jag har haft konstiga huvudvärker eller kraftig influensa som de inte kan göra nåt åt och varje gång känner jag mig lika dum att jag spenderade 300kr i onödan.  Jag är dessutom i 20-årsåldern så det vore en ovanlighet att få en ledsjukdom nu. 

Jag tänker att om det fortsätter i mer än en månad så borde jag ändå gå till läkaren, eller?

Annons:
Anne.K
2018-11-08 16:59
#1

Fördelen med att söka vård nu är ju att de tidigare kan ge dig diagnos (om det råkar vara något reumatiskt) och då få in behandling tidigt i sjukdomsförloppet. Ju tidigare man får in behandling desto bättre effekt ger medicinerna.

Så jag hade absolut kontaktat VC och även nämnt då att reumatism finns i familjen och att du är orolig över att själv nu åkt på detta och då förhoppningsvis så får du ta blodprover och så för att se om det ger utslag för något reumatiskt. Alternativt så får du svar på om det bara är ett virus som ger dig värk.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2018-11-08 17:09
#2

Men annars om jag inte minns fel så är det väl att man gått med ihållande värk/svullnad i leder i ca en månad (kanske lite längre, minns som sagt inte) som misstankar för något reumatiskt kan väckas. 

När jag fick mina besvär så var det i samband med en virusinfektion, så då vifftade jag bort mina värk symptom. Men när jag blivit frisk från viruset så var även värken borta 1 en månad bara, sedan kom det smygandes igen och jag fick så ont så att jag var bara tvungen att söka till VC för att kolla vad som var fel, för det kändes ju inte normalt. Läkarna tyckte också jag var för ung då jag var 29 och skulle snart fylla 30.  men som tur så gjorde dom massa tester och tog trots det symptomen på allvar och sen rullade det på, fick tillslut rätt diagnos (RA) i år(är 31 nu) . Och går på mediciner och är tack vare dom nu värkfri. 

Så processen kan ta tid så pga. det så kan det vara bra att söka vård tidigt så att symptomen uppmärksammas så att eventuell behandling kan starta så fort som möjligt. 

Så hoppas jag att du får läkare som tar dina symptom på allvar och trots din ålder gör alla tester och prover för att kunna utesluta saker. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lunarous
2018-11-08 22:19
#3

Tack för svar! Ska ringa VC nästa vecka om det inte har gått över :)

Upp till toppen
Annons: