Annons:
Etikettmediciner-och-behandling
Läst 2299 ggr
magdalenati
2018-03-30 00:39

Enbrel- tips för spruträdda

Hejsan! Jag är 20 år och lider sedan ett år tillbaka av reumatism (ännu ingen specifik diagnos). Jag har för ca 2 månader sen börjat med Enbrel injektionspenna i samband med behandling med Metotrexathe. Under min första spruttagning (på avdelningen) spände jag mig så pass mycket att det svartnade en stund efter jag lyckats trycka av. Har alltid haft väldig sprutfobi och denna behandling gör det ju inte bättre.. Jag kan sitta i 30 min-3 h och bara sitta med pennan nedtryckt i benet utan att ha modet att trycka av. Jag vet inte om det är medvetenheten om smärtan, själva ”klicket” eller om det är min spruträdsla som tar överstyr. Med anledning av den stora förbättringen av mina leder vill jag såklart fortsätta behandlingen. Har ni något/några tips som kan underlätta min tankegång så jag kan trycka på knappen?

Annons:
Aleya
2018-03-30 06:59
#1

Fattar jag detta rätt? Du sitter med spetsen i benet utan att trycka av? Jag tror att du kommer vänja dig och börja trycka av snabbare med tiden. Börja med att räkna in så kanske det går bättre och att på en viss sekund så ska du ha tryckt av.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

magdalenati
2018-03-30 09:24
#2

Ja Aleya. På injektionspennan måste man ju trycka in den där blåa toppen för att ens kunna trycka av. Jag har således små ringar på hela låret just av anledningen att jag inte vågar. Jag ska försöka att räkna ner! Tack för svaret

Aleya
2018-03-30 11:31
#3

#2 fast du har ju som gjort det du är rädd för. Dvs att då in nålen. Då är ju trycka är ju det problemet som är minst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

magdalenati
2018-03-30 12:31
#4

Nej! Nålen är inte synlig, dvs, den trycks inte in för än man trycker på knappen..

Aleya
2018-03-30 13:57
#5

#4 då förstår jag bättre. Trodde det var son för diabetiker en tunn nål som redan var ute och att läkemedlet kom då man tryckte

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

nypisnina
2018-04-19 18:44
#6

Jag är inte ett dugg nålräddi vanliga fall men den där jäkla pennan som kör in med en smäll och medlet som gör så sabla ont har gjort att jag med sitter och är nervös innan. Jag försöker intala mig själv att det är bara typ 10 sekunder av smärta och sen är det över. Men så gör det inte lika ont varje gång så jag vet inte vad jag har att vänta mig och jag tror det är det som värst för mig, att inte veta alltså. Sprutan är inte rolig, men den hjälper ju så jäkla bra så jag tar den såklart ändå. Jag brukar prata med någon samtidigt som jag tar den för att inte tänka på det. Om jag inte har någon här hemma så ringer jag någon och så säger jag typ; prata du på, jag lyssnar, ska bara ta min medicin så du vet om jag inte svarar. Och då lyssnar jag på den andra och bara kör; 1, 2, 3 och sen sätter jag i den.  Det funkar bäst för mig. Vid sådan fobi så är det bra om du försöker att bukandas innan du sätter i den så att du lugnar ner dig själv. Andas djupa andetag så att magen rör sig och fortsätt så genom allt så kommer det säkert kännas bättre och bättre. När det svartnar för ögonen så, så är man verkligen rädd och då funkar det att andas genom det, andas i fyrkant är bra med. Googla hur man gör det och gör det när du ska ta medicinen. Det kommer att hjälpa mot rädslan.

Annons:
ApanAnn
2018-06-06 19:47
#7

Om det är sticksmärtan kan du be att få emla-plåster utskrivna. De går att köpa utan recept också om du vill testa först. Jag tycker att det underlättar att trycka på en utandning, och gärna med typ tvn på för lite distraktion. Men, ingen nålfobi här, jag bara ogillar det. - Benepali, som är en biosimilar till Enbrel har en spruta som löser ut när du trycker mot låret, utan knapp. Låter det bättre eller sämre? - Kan någon anhörig hjälpa dig och trycka av? #6 Be att få testa spruta istället? Då kan du kontrollera när du sticker, hur fort du sprutar in och slipper smällen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

nypisnina
2018-06-07 10:19
#8

#7 Finns det som en spruta? Det ska jag ta upp med läkaren när ska på återbesök snart. Har haft metoject innan och det gick hur bra som helst. Det är den här smällen - klara färdiga gå och sen pang! och så kommer smärta, eller ingen smärta. Så strävigt! 😭😂 En spruta som inte är en penna är nog bättre för mig.

nypisnina
2018-06-07 10:25
#9

#8 Hittade och läste om sprutan på fass. Kanon ju! Tack för tipset! Det ska jag be om att få vid återbesöket.

Cara Carima
2018-11-25 19:35
#10

Jag klarar inte alls av pennan, för jag blir skrämd och kan hoppa till. Jag tycker sprutan är utmärkt, känner att jag behärskar situationen. Dessutom brukar jag använda Emla som bedövar huden.

SebbeBechterew
2018-12-22 22:17
#11

Jag tar min precis under magen, känner inte ett dugg faktisk. Ska tipsa om simponi istället, just för mig gjorde den mirakel

Upp till toppen
Annons: