Annons:
Etikettreumatoid-artrit
Läst 1419 ggr
Haggis
3/24/18, 8:35 AM

Gravid

Jag funderar mycket över det här med att bli/ vara gravid med RA. I dagsläget får jag benepali och metotraxate varje vecka. Jag vet att man ska hålla upp med cellgifterna men hur länge? Gäller detta även sprutorna benepali? Hur har ni andra mått??

Annons:
nypisnina
4/19/18, 6:36 PM
#1

Om du planerar graviditet och går på metotrexat så måste du ha uppehåll i minst 6 månader innan du blir gravid så det är viktigt att du pratar med din läkare innan du slutar med preventivmedel så du vet vad som gäller, annars finns det stora risker att fostret inte utvecklas på rätt sätt, det kan bli missbildningar och annat hemskt. Jag läste det på fass.se  Jag har planer på att bli gravid och går på benepali och min läkare sa till mig att jag tar benepali tills att jag får ett positivt gravtest.

ApanAnn
6/6/18, 8:37 PM
#2

Methotrexate är inte ok att ta när du försöker bli gravid/är gravid, precis som nypisnina säger. Benepali är antagligen inte så farligt vid graviditet, men det finns inte tillräckligt med studier på det. I nuläget är det bara Cimzia (av tnf-alfa hämmarna) som har inskrivet i Fasstexten att den kan användas vid graviditet. För säkerhets skull kan man behöva vänta med vissa vacciner när barnet varit exponerade för immundämpande medicin under graviditeten. Boka tid med din reumatolog för att diskutera dina planer att bli gravid så att ni kan lägga upp en ordentlig plan på hur du ska sköta din sjukdom under tiden du försöker bli gravid/är gravid. Jag har inga personliga anekdoter att berätta. Jag har valt bort barn eftersom min sjukdom dessvärre ballar ur fullständigt utan methotrexate. Jag är inte beredd att ta ledskador och permanent funktionsnedsättning ”bara” för att bära ett barn. Först 6 månaders avgiftning av methotrexat, sen är det ju inga garantier att det blir barn på en gång, och inga garantier att jag är en av dem som mår bättre av att vara gravid,

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: