Annons:
Etikettreumatoid-artrit
Läst 1886 ggr
solros2018
2018-01-28 17:58

Benepali och metrotrexate

Hej! Är det någon som har erfarenhet av att ta dessa läkemedel? Då jag inte svarar helt på benepali ska jag börja ta låg dos av metrotrexate, tre tabletter. Har tidigare fått sluta med detta cellgift då jag inte mådde bra och fick för höga levervärden. Nu ska denna låga dos inte påverka på samma sätt säger min läkare. Känns inte bra vill egentligen inte. Vilka val finns? Jag äter kost som är inflammationshämmande och vill hellre jobba med min kropp på detta sätt. Någon som har tips, vilka krav ksm man ställa? Allt gott och må bra! 👍

Annons:
[Shettisar]
2018-01-29 12:04
#1

Jag fick  metrotrexate vid 2 olika tillfällen.Jag blev riktigt dålig av tabletterna båda gångerna.Sista gången var också lågdos men det blev inte bättre.Illamående och yrsel båda gångerna.Jag fick då  prova Enbrel inj, fungerade bra men fick efter några veckor/månader allergiska utslag så de stoppade detta också.Går nu på Cimzia inj varannan vecka och har gjort det 1 1/2 år tillbaka.Fungerar jätte bra.

Lamina
2018-01-29 20:36
#2

Jag har ätit Metotab flera gånger. Det har fungerat utmärkt mot min reumatism. Men oavsett vad jag provat så här jag alltid fått sluta då jag mår illa och spyr av det. Ingen idé att ta tabletter som bara kommer upp igen. Har fått Remsima ett tag. Det får man via dropp ca var sjätte vecka. Tyckte det fungerade halvbra. Min läkare sa att det skulle börja verka om jag gav det lite tid och provade justera dosen. Men var tvungen att äta låga doser Metotab i samband med behandlingen. Dessutom hade jag inte tid med den behandlingen. Det är dessutom så dyrt att många landsting inte erbjuder det oavsett hur sjuk man är. Just nu äter jag en helt ny medicin som heter Omniluat, Olimunat eller nått sånt. Det är en JAK-hämmare. Blev godkänt i Europa så sent som förra året. Kan inte riktigt utvärdera hur den fungerar än då jag nyss börjat. Men den sved i plånboken då den kostade 2250 kronor att hämta ut. (Den går dock på högkostnadsskyddet). Jag har inte fått några biverkningar alls av denna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ApanAnn
2018-02-04 16:46
#3

TNF-alfahämmare (som Benepali) fungerar bäst med lite methotrexate till, förutsatt att den som ska ta medicinen tål det såklart. För dem som mår mycket illa kan det ibland fungera bättre att få methotrexatet i sprutor istället. För min del räcker det tyvärr inte med bara TNF-alfahämmare utan jag måste ha ganska hög dos metoject (metotrexatesprutor) också. Inte så kul, men mycket värre utan. Lite kortison på toppen också så är jag funktionell och kan jobba nästan 100% Antiinflammatorisk kost är tyvärr inget som verkar fungera i vetenskapliga studier, så om det funkar så är det bara en liten del av de som provar som blir bättre av det. Det är jättebra att se till att kosten är bra. Medelhavskost finns det ganska bra bevis på att det är bra för reumatiker, och jag har sett en studie där en välbalanserad glutenfri vegankost verkade lindra. Den studien hade dock nackdelen att det var väldigt få som orkade följa den dieten över huvud taget. Det var alltså med stöd av dietister och alla som höll i studien. Antagligen ännu svårare att få till själv! Tyvärr måste de flesta av oss ta medicin för att hålla sjukdomen under kontroll så att inte lederna förstörs bortom vad som går att reparera. En bra kost kan stödja medicinen men inte ersätta den. Om det är så att metotrexate absolut inte funkar för dig finns det mycket annat att prova, men kombinationen är så bra att jag fattar varför din läkare vill testa en pyttedos igen! Ge det ett halvår eller så, om inte levervärdena börjar spöka. Om du inte tycker att det fungerar då kan du prata med din läkare om vilka andra alternativ som finns.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

nypisnina
2018-02-10 13:55
#4

Du kanske kan få metoject istället? Jag fick det eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt av tabletterna. I låga doser så kanske det funkar, och i bästa fall så kanske du kan minska dosen efterhand när du mår bättre.

Upp till toppen
Annons: