Annons:
Etikettreumatoid-artrit
Läst 4247 ggr
Eda
2017-08-06 11:02

Varför kan inte reumatiska fingrar opereras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har krokiga, knöliga  och sneda artros fingrar, som tur är har jag mycket sällan värk i dem. Jag kan sticka (c:a 1 timme åt gången) virka och sy, men är numera fumligare och har ett visst besvär med att plocka upp knappnålar från bordet. (Skall jag plocka många använder jag magnet.)

Vårdcentralen skickade mig till en specialutbildad terapeut och jag fick lite handgymparåd, hon sa också att om det blev värre skulle jag kunna använda varma vetekuddar och i värsta fall stelopereras!

Jag trodde i min enfald att man kunde operera bort knölarna från fingrarna, men det går tydligen inte. är det någon som vet varför? 
(Fingrarna är mer sneda och knöligare än vad som syns på bilden).

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Aleya
2017-08-06 11:49
#1

Min teori (har inte reumatism men som sagt en teori) är att problemet (reumatism) kommer finnas kvar om än att man opererar bort det som är knöligt. Och då kommer det ändå bli knölar igen. Steloperation kan man ju som säga avlastar stället där problemet sitter. Och gör leden "rak". Problemet är ju dock att du får ju mindre rörlighet. Som sagt bara en teori från en som jobbat inom vården.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Eda
2017-08-06 12:45
#2

Det är dessvärre troligt att du har rätt, det är dock konstigt att inte terapeuten kunde upplysa om det. Svaret jag fick av henne var att det inte gick.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Aleya
2017-08-06 14:09
#3

#2 personen kanske inte har hört annat än att det inte går och inte forskat närmare varför det inte går.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: