Annons:
Etikettmediciner-och-behandling
Läst 2749 ggr
Olycklig
3/28/17, 5:57 AM

Inflammerade fingerleder

Hej, Har tagit Plaquenil sedan 2014. Hade svagt positivt på ANA. Alla andra immunologiska prover var bra. Fick Plaquenil av reumatologen för att "mota Olle i grind". Har mycket svullna och inflammerade fingerleder. Fruktansvärt jobbigt!! Detta har jag fått sedan hösten 2015 och det har vara blivit värre. Har jag tur så är jag bättre några få dagar. Sedan startar det igen. Har varit sjukskriven pga utmattningssyndrom. Tre hudläkare har sagt att man inte bör sluta med Plaquenil under sommaren som reumatologen säger. Har någon erfarenhet eller kunskap om detta? Någon som har liknande problem med sina fingerleder? Det blir allra värst vid inre stress😔. Så tacksam för svar!

Annons:
birgitha
3/31/17, 12:34 PM
#1

Hej! Jag har stått på Plaquenil i många år.  Min diagnos är SLE och kan inte utsätta mig för ultravioletta strålar som ex.vis solen. Min ANA är också förhöjd. Det som är viktigt för mig är att behandlas särskilt under sommaren eftersom risken för skov är större då. Hoppas det snart blir bättre med dina fingrar!

Olycklig
4/7/17, 5:35 AM
#2

Tack Birgitha!! Så säger hudläkarna också, medan reumatologen säger att man ska hålla uppehåll med Plaquenil under sommaren. Märkligt! Hur upptäckte du att du att du hade SLE? Symptom? Blev du bättre med Plaquenil? Allt gott!

birgitha
4/15/17, 5:38 PM
#3

Ledsen att jag är så sen med att svara. SLE är en svår sjukdom att upptäcka. Hade kraftigt håravfall och mycket värk under somrarna.Blev skickad till reuma där man tog prover. Till ex  ANA. Ja, jag blev bättre med Plaquenil  men vid skov är det starka värktabletter som gäller. Kanske dina läkare kan prata med varandra och komma fram till vad som är bäst för dig som patient!?

Upp till toppen
Annons: