Annons:
Etikettmediciner-och-behandling
Läst 1632 ggr
Hiram
10/9/16, 4:19 PM

Hur mycket ska man lida innan man får TNF-hämmare?

Har haft Psoriasisartrit sedan -97, i långa testperioder av mediciner med alltför mycket biverkningar och utan hjälpande verkan åt jag 8 Panodil/d. Reumatologen har provat mig veterligen alla läkemedel som man "måste", kompletterat med kortisoninjektioner på de 'för tillfället' mest besvärande ställena såsom bäcken/axel/knä/fingerleder. Har även fått korta, höga kortisonkurer i tablettform el " hästspruta" när det varit överjävligt. Samt Imovane för att kunna sova 4t i taget trots värken i ffa axel och ena knäet. Har även vanlig artros i knän och tumbasar, de senare efter två års mycket besvärlig och ffa handikappande smärta nu stelopererad… Nu räcker inte längre Arava, som funkat halvbra och som jag stått ut med trots daglig diarré som biverkning. Orkar inte tänka på hur länge detta skov ska sitta i. Vad är det för kriterier som krävs för att överhuvudtaget få testa TNF-hämmare?! Måste man gråta till sig att få bli påkostad(!) att testa TNF-hämmare?

Annons:
[Shettisar]
10/10/16, 11:38 AM
#1

Verkar som att det beror lite från läkare till läkare det här. Och hur aktiv sjukdomen är. Jag har fått TNF ganska omgående men fått biverkningar och de har gnuggat sina huvuden.Men jag har också fått nya läkare hela tiden pga bristen på just dessa i mitt landsting. Men de 2 senaste satte in och vill behålla mig på Cimzia.Jag tar enbart Cimzia och inget annat.Sen har jag förstått genom åren att man får ligga på själv om man inte är nöjd eller bättre i kroppen. Så jag tror du får ta upp den diskussionen med din läkare för att få svar på om du är en god kandidat .

Upp till toppen
Annons: