Annons:
Etikettläkarbesök
Läst 1197 ggr
Lia
2016-04-19 11:50

Reumatologen igår

Igår var jag hos reumatologen, men jag var så trött så jag orkade inte skriva förrän idag. Det gick relativt bra, hon är knappast någon människokännare och jag var tvungen att ha mamma med mig för att hon ens skulle göra något. Förra gången gick jag själv och det gick åt skogen… Hur som helst!

Jag fick lite mediciner, ögongel för min torra ögon och äntligen en kortisonkur! Jag har väntat på det i 2 år. Hon sa till mig för 2 år sen att jag skulle få det för att se hur jag reagerar, men eftersom jag gick dit själv sist så blev jag såklart överkörd. Men nu har jag äntligen fått det och ska testa i 3 veckor! Helt enkelt för att se ifall det rör sig om något reumatiskt. Vilket det verkligen måste göra, annars hade mina blodprover aldrig sett ut som de gör.

Just nu hade jag ingen blodbrist. Men det känner jag ju också. Det kommer och går det där. Men jag hade som vanligt hög sänka och snabbsänka, läkaren trodde att jag varit sjuk när jag tog proverna. Nej, jag är som vanligt bara… 

Hur som, jag fick behålla diagnosen fibromyalgi, men fick också diagnosen HMS. Och så har jag ju bland annat IBS sen tidigare. Men ingen av dessa förklarar sänkan och de andra problemen jag har med blodvärdena. Så vi får väl se efter kortisonkuren.

Hon misstänkte Addisons sjukdom och Sjögrens syndrom. Jag har själv aldrig ens tänkt på dessa, men efter att ha läst lite om dem och hört henne prata om dem kan jag medge att det är möjligheter. Ja, vi får väl se.

Så, har någon av er Addisons eller Sjögrens? Berätta gärna. Vet någon hur lång tid det tar innan kortisonet börjar märkas av?

Annons:
Lia
2016-04-21 14:14
#1

Nu fick jag ett brev om att jag hade rejäl D-vitaminbrist. Så nu har jag hämtat ännu mer mediciner. Och snart ska jag till VC och göra EKG. Känns som att de börjar ta mig på allvar äntligen efter alla dessa år. Det är så man kan gråta. Idag kunde jag till och med duscha utan att behöva vila.

Lia
2016-04-28 00:35
#2

Jag började på 15 mg kortison och är nu nere i 7,5 mg. Jag tror att det börjar påverka, eller så är det fibromyalgin som bråkar. Idag har jag haft värk i axlar, svank, skulderblad och höft. Speciellt höft. Det började igår med den. Sen har jag ischias också så det hjälper ju inte. Men annars har jag varit utan smärta i en hel vecka, lite drygt. Det är möjligt att smärtorna är till följd av träningsvärk efter årets vårstädning i trädgården i helgen också. Dock kände jag idag början till orkeslösgeten igen efter dusch, men det gick bra ändå. Jag ser verkligen inte fram tills kuren är över…

Upp till toppen
Annons: