Annons:
Etikettokänd-diagnos
Läst 1317 ggr
Hoppaloppan
2016-01-18 20:52

Hjälp tack!

Nu behöver jag lite hjälp. För ca 4 månader sen fick jag sjukt ont i hälarna när jag stod och gick. Först gissade jag på hälsporre men det har jag haft förut och det kändes inte alls som det. Värken fortsatte och tillsist kunde jag knappt stå på fötterna. Jag åkte en vecka på semester och klarade av att gå och stå i flip-flops hela veckan, det onda var borta men återkom direkt när jag kom hem från värmen. Nån gång i samband med det här drabbades jag av en förlamande trötthet. Lade mig vid åtta på kvällarna och upp vid sju. På eftermiddagen efter jobbet sov jag 2-3 timmar och jag var aldrig pigg. Jag blev sjukskriven för ca 2 månader sen just pga tröttheten. Här hade jag inte en tanke på att de onda fötterna skulle ha nåt med tröttheten att göra. Ett par veckor efter att jag blev sjukskriven fick jag värk i tre leder i fingrarna. De var ömma och det gjorde ont både när de belastades och när jag tryckte försiktigt på dem. Jag beställde tid på vc eftersom min mamma, mormor och syster har RA. Under veckan fram till läkarbesöket hann värken sprida sig till många fler fingrar och till fotlederna. Läkaren skrev remiss till röntgen och blodprover sen fick jag en återbesökstid en månad senare. Den månaden var hemsk. Det värker nästan konstant i händerna och värken sprider sig till fler och fler ställen, handleder, knä, tår m fl. Helt plötsligt är händerna så onda och stela på morgonen att jag inte kan böja dem alls. Jag vaknar en morgon av att jag skriker för jag har knutit handen i sömnen och det gör sååå ont. Jag tar Naproxen på kvällarna och det hjälper lite. Vissa dagar har jag jätteont men andra känns det rätt okej även om det gör ont hela tiden. Återbesök på vc och de bestämmer sig för att skicka remiss till reumatolog trots att blodprover och röntgen är negativa. Jag har vid den här tiden fått en svullen led mitt på långfingret och knogen till samma långfinger men i övrigt är jag inte svullen, bara öm och värkande. Hos reumatologen ska de bekräfta att det finns svullna leder m h a ultraljud. Läkaren ser att fingret är svullet och det både ser och känner jag med. UL visar ingenting! Ingen svullnad nånstans ingen inflammation. Så vad händer nu? Ska jag fortsätta och ha såhär mycket värk utan att nån vet vad det är? Kan svullnad komma senare? Eller vad är det här? Tacksam om nån orkat läsa och kanske känner igen sig och kan ge mig nåt tips.

Annons:
nypisnina
2016-01-19 08:41
#1

Vad säger sänkan då? Konstigt att du är svullen och har ont men ingen inflammation!?
När jag hade ett svårt skov så var jag otroligt trött, min läkare sa till mig att kroppen blir lika påfrestad av min värk och alla inflammationer som jag blir vid influensa. Inte undra på att en sover mycket då?!

Hoppaloppan
2016-01-19 14:47
#2

#1 Tack för svaret! Alla mina värden ser bra ut, bara lite lågt Hb 116. Men jag har fortfarande skitont 😟

nypisnina
2016-01-19 15:55
#3

Fick du någon annan medicin än naproxen? Det låter verkligen jättekonstigt..
Och det är ju jättejobbigt att ha så ont.

Hoppaloppan
2016-01-19 16:33
#4

#3 Jag har bara fått Naproxen för smärtan eftersom jag inte har någon diagnos men det hjälper knappt. Kan man ens ha nån reumatisk sjukdom om det inte finns nån inflammation? Och vad är det annars som gör att jag har så ont och är svullen? Ja ja det är väl bara att hoppas på att det är något tillfälligt som går över.

nypisnina
2016-01-19 16:40
#5

Du ska inte prova någon annan reumatolog? Var du på Capio movement?
När jag hade mycket värk i artonårsåldern så hade jag varken svullnader eller förhöjd sänka, men när jag kom till spenshult så hittade min läkare svullnader genom att känna, det gjordes vanlig röntgen bara och det visar ju förstås ingenting.
Men jag fick medicin och fick komma på återbesök en tid efter.
På vc kunde de inte utesluta reumatisk värk eftersom jag har haft det som barn så de skickade mig spenshult direkt, jag hade ingen läkarkontakt eftersom jag i princip var symtomsfri i 5 år så därför fick jag gå till vc, men de kan inte den här biten särskilt bra.. om de ens kan den alls. Men du var alltså hos en reumatolog.
Tycker det är konstigt att de ser svullnaderna och kan känna dem går på utraljudet bara?!
Ge dig inte, sök igen tycker jag, och igen och igen. Du måste få hjälp ju!

Hoppaloppan
2016-01-20 12:42
#6

#5 Det finns tyvärr inte några direkta alternativ här där jag bor men jag kanske får ta mig längre om det inte blir bättre.

Annons:
nypisnina
2016-01-20 13:26
#7

ja, d kan d ju vara värt?

Tycker verkligen att det är jättekonstigt att du är svullen om man använder sin syn och inte får hjälp för att det inte syns på ultraljud…

Ibland när jag går till doktorn så känner jag mig ganska bra, men han kan hitta små svullnader i varje finger och då har jag inflammationer och när han trycker där så gör det ju ont som tusan, men jag har inte märkt något innan.
Du får nog gå till vårdcentralen igen och ligga på… det måste finnas någon behandling.

Upp till toppen
Annons: