Annons:
Etikettmediciner-och-behandling
Läst 4127 ggr
Misscat
3/9/14, 9:56 PM

Polymia Rehumatica

Vad har ni fått för behandling vid  Polymia Rehumatica?

Annons:
asta56
3/18/14, 8:56 AM
#1

Jag fick den diagnosen för c:a 6 v sedan och fick även diagnosen Temperalisarterit som ofta hänger ihop med Polymia Rehumatic. Jag fick börja med en kortisondos på 6 tabl prednisolon (kortison) som jag förmodligen får ta länge. Det sker en succesiv nedtrappning så jag är nu nere i 3 tabl per dag och ska ner till en underhållsdos på 2,5 tabl så får de se sedan hur länge man ska ta det men troligtvis brukar det bli väldigt länge upp till 1-2 år. Har du enbart Polymia Rehumatica så tror jag du inte behöver äta det så länge. Det hjälper kvick för Polymia men tar avsevärt längre tid för Temperalisarterit (inflammation i tinningsartärerna med lätt huvudvärk).

Misscat
3/20/14, 6:00 PM
#2

Jag har nu ätit kortison sedan från December 2010 för Polymia Rehumatic. Jag äter 3 tabletter om dagen av kortisonet, har ätit 4 tabletter om dagen. När läkaren försöker att sänka 1/2 tablett så blossar inflammationen upp igen så jag får gå upp i dos. Nu äntligen har jag fått remiss till Reumatalogen så inom snar framtid ska jag dit för utredning för att se om det är flera reumatiska sjukdomar. Då man vanligtvis bara ska behöva äta kortison 1-2 år för Polymia Rehumatic. Hoppas givetvis på det bästa så det inte är något mera.

Är kortison den enda behandling som du har fått?

asta56
4/5/14, 4:59 AM
#3

Jag tar även sedan 5 år tillbaka Methotrexate då jag fått diagnosen RA dvs ledgångsreumatism ostar 6 tv-tablån i veckan . Ska till min reumatolog på tisdag och har även gjort en biopsi som jag ska få besked om då jag fått tinningsvärk o de misstänker Temperalisarterit som ofta förekommer i samband med Polygyalimia Rheumatica. Kortisonet har hjälpt mot Polygyalmin men inte mot min tinningsvärk så jag är lite orolig över detta

Aliena
9/29/16, 3:35 PM
#4

Menas polymyalgia reumatika (muskelreumatism)?

Det har jag fått och blev genast mycket bättre av kortison. Har fått höra att jag ska äta det i två år. Började med 4 tabletter/dag, gick ner till 3,5 och är nu på 3 tabletter.

Det jag oroar mig för är biverkningarna. Tycker jag fått större aptit av kortisonet och går upp i vikt. Men värsta biverkningarna kommer från Adrenolat. Jag har muskelkramper i vaderna och fötterna. Vaknar också av smärta i knäna. Det blir bättre när jag tagit alvedon. Åas är ju alvedon inte bra för levern, så det är inget jag vill ta innan jag går och lägger mig i förebyggande syfte.

Upp till toppen
Annons: