Annons:
Etikettpsoriasisartit
Läst 11374 ggr
MarHai
2009-03-14 15:25

Vilken diagnos har du?

Som rubriken säger, vilken diagnos har du?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
[Tassy]
2009-03-16 19:58
#1

Jag har diagnosen fibromyalgi. Det finns även reumatism i släkten så jag har några anhöriga som är drabbade.

Mamzan
2009-03-16 20:01
#2

Jag har diagnosen Dercums syndrome.

Hälsning

Mamzan

msp
2009-03-16 20:17
#3

Jag har diagnosen fribromyalgi samt är medfött överrörlig vilket försvårar en del. Har haft ständingt ont i snart 22 år och är idag sjukpensionerad. (Försäkringskassan har idag ett annat namn på detta men jag valde det gamla namnet.) Min moder har RA sedan 1979 och vi har mycket värk i släkten. Jag släktforskar nämligen och har konstaterat att det är många som har texten värk i husförhörslängderna eller i dödboken.

MarHai
2009-03-16 20:25
#4

Jag har diagnosen JCA(juvenil cronisk artrit) sen jag var 11 år. Vill gärna gå och göra en ny undersökning, då jag tror att jag har både det ena och det andra.Obestämd
Jag vet ingen annan i min släkt som har det, förutom min äldre syster.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Anna86
2009-03-16 20:58
#5

Jag har Psoriasis Artropati, fick diagnosen i.. november förra året(2008) tror jag det var. Har varit så många turer till läkare, sjukgymnaster, provtagningar, m.m så jag kommer inte ihåg riktigt när det var.

Mamma har diagnos fibromyalgi men har samma problem som mig, kan ju hända att hon har flera diagnoser egentligen. Pappa klagar på "Reumatisk" värk i knäna + har utslag på huden men vägrar gå till läkare. Faster har RA och SLE, farmor har Vitiligo. Finns en hel del bakåt i släkten alltså.

Det enda som syns på mig, ibland, är att jag har nagelpsoriasis. Små, små gropar i fingernaglarna. Aldrig värmeökad, svullen eller röd runt lderna. Var tidigare åt det mer överrörliga hållet, numera mycket stelare :(

Tarkie
2009-03-16 22:39
#6

Jag har Reumatoid artrit enligt läkarna. Jag har värk i mina ben. Men mina handleder är även svagare och dom kan göra väldigt ont ibland. I min släkt så är det endast min faster och min syster som har reumatism.

Annons:
mongu
2009-03-16 23:54
#7

Jag har diagnos fibromyalgi, fick det "på köpet" efter en knäop. Bytte o fick en halvplastik pga artros.

Så egentligen är det ju två olika diagnoser inom reumatiska sjukdomar.

Har också besvär av smärtsamma knölar på fingrarna, särskilt pek- o långfinger.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

emiya
2009-03-17 01:18
#8

Artros, fibromyalgi och storledsinflammationer (inte artrit).

Tatsja
2009-03-18 09:08
#9

Fibromyalgi, nerv-och muskelskador. Whiplash, ischias med en cysta som sitter precis där den går ut. Krossade kotor, diskbråck, och lite till

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

axilur
2009-03-18 17:23
#10

Jag har ingen ledvärks-diagnos sas. Men min pappa har haft problem sen han var 18 år, och jag har ont i fingerleder, tåleder (som svullnar upp med jämna mellanrum) och käken. Har varit på reumatisk utredning, men de hittade så pass lite förslitningar att de sa att jag får äta voltaren och höra av mig när det blivit värre - vilket proverna visar att det förmodligen kommer att bli med tiden.

Annars har jag "Svår Lumbago ischias". Två stycken diskbråck i ländryggen på vardera sida om ryggraden. Har haft problem med de diskarna i över 3 år nu, och senaste smällen kom här i oktober när jag böjde mig ner för att klappa en katt på golvet. Så sen januari har jag varit sjukskriven från skolan då jag inte kan gå mer än några meter åt gången.

Ska äntligen få träffa en kirurg på Stockholm Spine Center i mitten på april. Hoppas på operation. Men föreslår han alternativ behandling kommer jag förmodligen få ischias titt som tätt i fortsättningen med, och det är jag så less på nu.

/Anneli

SandraG
2009-03-31 20:52
#11

Jag har barnreumatism sen några år bakåt.

Rita-S
2009-04-03 08:56
#12

Fibromyalgi syndrom har jag fått som diagnos.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ozzy07
2009-04-07 02:28
#13

Jag har Psoriasis Artrit(stavning?) fast har inte Psoriasis eksem(heter det så). De är väl inte 100%  på min diagnos riktigt ännu men alla symptomer tydde på det.

Annons:
Branneli
2009-04-08 23:27
#14

Bechterews, diagnos efter ca 20 års ryggvärk……

LunaLovegood
2009-04-18 16:33
#15

Fibromyalgi och håller på att utredas för sjögrens syndrom

clarpi
2009-05-01 17:22
#16

Fibromyalgi och Primär Sjögrens

vildarosen
2009-05-02 20:07
#17

Bechterews har jag.. Fick diagnosen i aug-08.. min far har den oxå så det har gått i arv…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

lightseeker
2009-05-17 14:22
#18

oj, jag har varit dålig med svår ryggsmärta sedan 24 år, psykiskt sa läkarna i många år, jag blev sämre och sämre, inflammationer i: hud, ögon, tarmar osv.

Min dotter fick Henoch schönleins purpura som 10-åring (vaskulär hud-reumatism) och nu efter 3 år har hon diagnosen entesit relaterad muskel reumatism, hon har nu inte varit i skolan en hel vecka på 6 månader och blir hela tiden sämre.

Hon är också positiv på en blodfaktor kallad: HLAB-27 positiv vilket 90 % av alla bechterew patienter är, det tar dock ca 20 år (enligt hennes läkare) för att skelettförändringarna kan synas på röntgen plåtarna, så innan dess så kan hon inte få den diagnosen.

Detta har gjort att min nya läkare ser annorlunda på min situation: nu har jag gjort en RM-röntgen för en vecka sedan och skall få träffa en reumatolog tillsammans med honom den 2/6, samt att han har suttit mig på antiinflammatoriska (naproxen) sedan 7 veckor tillbaka, detta har gjort att min livskvalitet har höjts, för ett år sedan hade jag gett upp allt hopp om att någonsin bli trodd.

vildarosen
2009-05-20 01:34
#19

Lightseeker,du är inte ensam om detta! känner igen mig själv me livskaliteten osv…

Hoppas dom hittar nåt som kan hejda din dotters förvärrande av sin reumtism.. Det måste kännas jobbigt för dig o hennes far att se henne plågas av värken..

läkaren sa oxå till mig att det tar ca 10-15 år innan det syns på röngten,men mitt syntes men jag har funderat på o läst mina gamla dagböcker o där står det om värk i kroppen redan när jag va 18 år.. så det har garanaterat funnits länge hos mig..

Hoppas att det blir bättre för er två!!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

lightseeker
2009-05-20 11:11
#20

Tack! vilda rosen, tråkigt att säga det, men det är kul att någon kan känna igen sig, då kanske jag inte är galen när allt kommer omkring.

Har det gått tillräckligt många år som man har fått höra det upprepas, så blir man aningens hjärntvättad till slut.
Jaa, vad dotterns far tycker: han tycker väl mest synd om sig själv, för att han har en såpass sjuklig fd. familj.

När lillan skall på sjukhusbesök, så beklagar han sig för att han förlorar pengar när han måste ta ledigt och skjutsa oss, men han har råd till att åka utomlands på vintern för att leta efter en friskare familj att byta ut oss med.
Bitter! vem? jag? näää!

Först var jag väldigt ledsen, sedan kände jag mig uppgiven och ledsen, kämpade ju för att både jag och lillan skulle få den obefintliga sjukhus-vården, sedan åkte jag på en utmattnings-deprission.

När jag var på väg ut ur den så började jag kämpa.
Jag kämpar ännu, men uppskattar ensamheten (periodvis) och drömmer om någon som kan uppskatta våran (sjuka) familj med alla goda egenskaper, istället.

Ha ha ha, allt är inte en dans på rosor, alla gånger.
Och vem vet, om naproxen hjälper mig såpass, så kanske jag tom kan drömma om att dejta, nångång, i framtiden, igen.

Annons:
vildarosen
2009-05-20 19:16
#21

usch vilken karl!! Han har väl inget att må dåligt över då han inte har värk hela dagarna, han borde ju iaf stötta sin dotter till 100% men tyvärr så finns det såna människor!

Förstår att du är bitter det är jag oxå mot såkallade vänner! Man blir ju det när ingen av dom bryr sig o bara tänker på sig själva ju!

Jag känner igen mig så väl me deppigheten o att kämpa mot sjukvård m.m. Det har varit många fajter där alltså.. Nu är det istället mot min chef m.m. då dom ej förstår att det är jobbigt vissa dagar som tusan att ens ta sig ur sängen..Såna dagar önskar man verkligen att man vore frisk igen! Men mina fajter me sjukvården va mer om diabetesdiagnosen,dom vägra ju tro på vad jag sa passa in mer på typ 1 än typ2 bara för att man är över 30 men man kan få det oxå fast man inte är "barn"….det va en jobbig tid tills alla  provsvar kom o bevisa va jag sagt!! att det va typ 1.. Så jag va lite skraj för att söka för värken men gjorde det till slut o fick en underbar läkare som genast skicka remiss till reumatologen o det tog bara 4 mån innan jag fick diagnosen…

Jag håller tummarna för att du i framtiden hittar en karl som kommer stötta o finnas för dig i med o motgång!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

lightseeker
2009-05-20 20:19
#22

NEEEJ! vad gulligt du skriver till mig, nu kan jag ju börja gråta igen, bara för DET:)

Nej, vännerna finns där, när dom behöver mig.
När jag ringer för att prata av mig litet, så är det vanliga att dom säger hur dom mår och avslutar med att säga att dom har bråttom, jag får knappt en syl i vädret. Det bör ju vara från bägge håll. Suck!

Jag är "egentligen", en väldigt gladlynt person, det är just nu som krafterna har sinat.

Diabetes sa du, det hade jag en gång, men den försvann efter förlossningen, med 10 kg:s övervikt, så ligger jag dock i farosonen (ta i trä)

Neej, det är aldrig lätt, när läkarna inte vill tro på det som man säger, dom kanske har betalt för att ifrågasätta alla, istället för att ställa frågor? kan man tänka.

[~Kollen~]
2018-06-18 20:40
#23

Autism 💫

Bjallstal
2018-06-24 17:14
#24

Ingen, har snurrat på reuma i mer än 9 år nu och de kan fortfarande inte sätt en diagnos på mig

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Parlplattan
2018-07-04 10:20
#25

RA

ApanAnn
2018-07-07 15:34
#26

När jag fick min diagnos hette det HLA-B associerad oligoartikulär juvenil kronisk artrit. I nuläget vet jag inte riktigt vad det skulle kallas. JRA har ju bytt namn till JIA, juvenil ideooatisk artrit. Oligoartikulär = få leder inblandade. Jag har haft problem i fler än fyra leder totalt, så det är väl utvidgad fåledssjukdom vid det här laget. Jag klarade mig från uveit tills 20-årsåldern och det är en annan sjukdom som kan hänga ihop med oligoartikulär JIA (https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/reumatologi/patientinformation/barnreumatisk-ledsjukdom/barnreumatisk-ledsjukdom-jia/)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: