Annons:
Etikettmediciner-och-behandling
Läst 21841 ggr
hus-musen
1/10/11, 6:42 PM

plaquenil

Tänkte höra om det är någon här som äter Plaquenil och hur lång tid det tog innan någon förbättring kunde märkas?

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
hindul
1/10/11, 8:53 PM
#1

Jag äter Plaquenil sedan ca 6 år. För mig tar det ca 5 månader innan den har full effekt. Det tar nog 3 månader innan jag märker någon skillnad från att jag börjar äta den.

Det är en ganska okänd medicin för vårdcentralpersonalen. Och det råder minst sagt förvirring ang. riktlinjerna för hur man ska äta den, vilka kontroller som ska göras osv, för olika delar av landet. Så lyssna på din reumatolog och följ det han/hon säger.

hus-musen
1/10/11, 9:15 PM
#2

Min läkare sa att någonstans mellan 1-3 månader brukar man känna  effekt, jag har ätit dem i snart 2 månader och känner ingenting än så länge. Men då får jag inte ha så brottom helt enkelt!Glad

Qui dormit, non peccat

 


iml73
4/24/11, 11:17 PM
#3

Jag har ätit den i omgångar men jag tror inte på fem öre på den medicinen. Vill sluta igen men får inte. Denna period har jag ätit den in 1 år och 3 månader.

hus-musen
4/25/11, 11:02 AM
#4

En till "smart" fråga, hur vet man att den funkar? Jag får ju inte sluta och se om jag blir drastiskt sämre liksom. Men sämre blir jag långsamt oavsett så då funkar den kanske inte?

Qui dormit, non peccat

 


Jenny40
5/15/11, 5:14 PM
#5

Jag har ätit plaquenil i 8,5 år. 
Jag började med den medicinen efter ett skov (jag fick i samband med graviditeten), och efter att jag hade fött min son. 
Redan 1 månad efter att jag hade startat med plaquenil kände jag av en klar förbättring, framför allt i mina leder. Efter 3 månader kände jag mig så gott som frisk förklarad!

Under vinterhalvåren har jag ibland gjort uppehåll med den 5-6 månader och sen börjat igen lagom till våren/sommaren.

Själv har jag SLE och är väldigt känslig mot UV-strålar och måste varje vår/ sommar smörja in mig med hög solskyddsfaktor och låta bli att vistas för mycket i solen. UV-strålarna lagras i kroppen och kan ge upphov till skov.
Har märkt att plaquenilen hjälper som ett skydd för dessa skadliga UV-strålar vilket innebär att jag kan vistas lite mer i solen, då jag äter plaquenil. 
De gånger jag börjat för sent med plaquenilen efter vintersäsongen och har varit i solen trots solkräm, har jag fått soleksem som kliat nåt fruktansvärt.

Jag tror att alla mediciner som vi stoppar i oss, påverkar oss på olika sätt. Liksom vi alla är olika… jag kan bara tala för oss som har SLE - vilket är en väldigt individuell sjukdom och där vi har olika symptomer. En del tål sol mer än andra, en del har inte ont i lederna alls, kanske bara besvär med hudutslag i ansiktet eller besvär med de inre organen. 

I mitt fall…. har jag bara goda erfarenheter av Plaquenil, då jag sen jag började med denna medicin har känt mig så gott som frisk förklarad! och jag skulle för allt i världen inte vilja byta ut den mot någon annan medicin.

Jenny

hus-musen
5/15/11, 5:23 PM
#6

Åh det låter ju riktigt skönt! Toppen att medecinen fungerar så bra för digGlad

Själv känner jag fortfarande inte av den alls utan blir sämre kroppsmässigt. Men faktiskt så har jag inte fått solutslag än i år när jag tänker på det! Så kanske de gör någon nytta ändå.
Jag har ingen diagnos fortfarande, så rent teoretiskt sett så behöver jag inte ens ha SLE, bara det att många symtom stämmer in.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Emma_95
10/26/16, 8:11 PM
#7

Hej! Jag tänkte bara höra med er som använder er av Plaquenil hur lång tid det tog innan kroppen vande sig vid medicinen? Jag har precis börjat med den och mår så illa och har jätteont i magen.. Har läst att det är vanliga biverkningar men antar att de går bort när man ätit medicinen ett tag?

Upp till toppen
Annons: