Annons:
Etikettallmänt
Läst 6614 ggr
Eda
2017-06-11 19:14

Magnetknäppning på skjortor & blusar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har tidigare skrivit om hur man kan byta befintlig knäppning till mer lättknäppt med kardborrband.

Här följer en knäppningsvariant med magneter. OBS, först en varning! Om man använder Pacemaker, skall man inte använda magnetknäppning, då magneter kan störa frekvensen. 

Den kanadensiska firman Silvert´s har sålt dam- och herrskjortor i åratal som har magnetknäppning, så skall man köpa en ny blus eller herrskjorta kan man med fördel köpa en sådan. 

Men med alla befintliga blusar och skjortor som de flesta redan har tänkte jag att det borde gå ganska lätt att själv byta ut befintlig knäppning mot magnetknäppning!  

Till att börja med var det inte helt lätt att hitta idealiska magneter, de bör:
tåla tvätt och strykning
de får inte rosta
de får inte gå sönder
de får inte vara för svaga så att de lätt går upp
de får inte var för starka så att plaggen blir svåra att öppna
de bör vara tunna, smidiga och inte för tunga 

På de skjortor som säljs med magneter sitter magneterna dolda innanför framkanterna, vilket man inte kan göra på befintliga skjortor där knapphål och framkanter redan är sydda. 

De jag hitintills hittat som jag tycker är de bästa är Pryms magnetknappar och de som säljs av Bibbis textil. 

Fördelen med magneter, om man jämför med kardborrband är att det inte fastnar skräp och ludd som det gärna gör speciellt när man tvättar plagg som har kardborrband.
Nackdelen med magneter är att de är dyrare än kardborrband och att de kan lossna om man inte syr fast dem ordentligt.  

Beskrivning hur jag gjorde och länkar till butiker, se: https://textilochtips.wordpress.com/2017/06/05/byte-till-knappning-med-magneter-pa-befintlig-blus-eller-skjorta/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2018-05-10 08:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag har nu gjort beskrivning på en mycket lättsydd sommarblus som är lätt att ta på eftersom den också är knäppt i sidorna med magneter alternativt kardborrbandbitar.
https://textilochtips.wordpress.com/2018/05/06/sommarblus-mycket-lattsydd-kan-knappas-med-magneter/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: