Annons:
Etikettövrigt-ot
Läst 4438 ggr
nypisnina
4/19/17, 1:18 PM

MSM

Är det någon av er som har testat MSM pulver? Jag fick tipset om det av någon här på iFokus och har börjat, tänkte att det inte kan skada och särskilt dyrt var det inte. Märker såklart ingen skillnad efter bara en vecka men eftersom jag har blivit hjälpt av nyponpulver och ingefära mot morgonstelhet så tänker jag att det kanske gör någon nytta iaf, och det här var mycket billigare.

Annons:
OlgaMaria
4/19/17, 1:37 PM
#1

Har en vän med allvarlig reumatism som blivit väldigt mycket hjälpt av MSM. Vilket märke och dos använder du?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Shettisar]
4/19/17, 1:50 PM
#2

Jag provade för något år sedan.Men jag blev kallsvettig när jag intagit min dagliga dos. Provade mig fram men varenda gång jag tog dosen så var det likadant. Så jag hann aldrig märka någon skillnad.

nypisnina
4/19/17, 2:01 PM
#3

#1 Holistic och jag ökar långsamt med ett kryddmått i veckan, så två kryddmått är jag uppe i nu. Det vore ju fantastiskt om det kunde hjälpa ytterligare.

Vad har din väninna för reumatism? Jag har artrit och har även fått artros i knäna och det är knäna som är värst.

OlgaMaria
4/19/17, 2:08 PM
#4

Jag har för mig att det är Bechterews hon har. 

Ok! Vad jag förstått så är det ganska olika när man får effekt. 2 krm är ganska lite ännu och du behöver kanske komma upp i betydligt mer innan du märker positiv effekt.

Jag har också tagit MSM och för mig var det väldigt svårt att komma upp i dos för jag blev så enormt trött. Men efter ett par månader vände det och jag blev riktigt pigg istället. Min vän mådde inte alls dåligt på något sätt över att börja med MSM utan blev bara bättre. Tycker du kanske kan våga testa ta en tsk imorgon och se om du tål det. Om inte är det bara att backa. Det är ju helt individuellt hur snabbt man kan gå upp i dos så man får lyssna på sin egen kropp. Jag körde ett halv krm flera veckor, hehe.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nypisnina
4/19/17, 4:25 PM
#5

#4 Ok! Jag tar det väldigt lugnt eftersom jag har haft olika sorters biverkningar av olika mediciner nu hela våren och en stor del av vintern, känner att jag inte orkar med att känna av något mer nu. Så jag fortsätter att öka som jag tänkt med ett kryddmått i veckan. Jag har läst att man kan ta upp till 4 gram per dag, det är 1 tsk eller 4 kryddmått, men kan man ta ännu mer? Jag läste nämligen att reumatiker har mindre av svavel i sina vävnader och att man därför kan ta ännu mer. Och gärna tillsammans med c-vitamin så att det tas upp bättre. Men hur mycket kan man ta? Har du nån koll på hur mycket din väninna tar t.ex.?

OlgaMaria
4/19/17, 6:02 PM
#6

Det var länge sen vi pratade om det så det minns jag inte, men hon tog betydligt mer än mig. Har läst på andra ställen att folk tar 2 tsk eller så. Svavel bygger ju upp leder så det kan vara just svavelbrist som är en möjlig orsak till värken. Jag tror i alla fall att man kan ta mer än 1 tsk. Svavel ska finnas i hög mängd i kroppen. "Två av det tjugotal aminosyror som bygger upp proteinerna i växter och djur - metionin och cystein - innehåller svavel.[14] I människokroppen ingår svavel i varje cell, det är kroppens 8:e mest förekommande grundämne, i vikt räknat. Det är en beståndsdel i proteinerna kollagen och keratin som bygger upp bland annat brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar." Wikipedia: Svavel

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
nypisnina
4/20/17, 2:03 PM
#7

#6 Tusen tack! ❤️
Då är det bara att köra på. Skönt om det kan fungera för mig med ju.

nypisnina
4/25/17, 10:59 PM
#8

Nu har jag kommit upp i en tsk, vågade öka lite snabbare än vad jag hade tänkt, ett kryddmått till i helgen och ett till idag, så nu är det mer. Märker ingen skillnad mer än att jag svettas som en gris, men det kan vara min andra medicin som jag tar för det är en biverkning som står. Hoppas att jag kan märka skillnad snart, behöver säkert komma upp i högre doser en längre tid innan, men även lite skillnad hade varit välkommet. Helst mot stelheten. 🙂

OlgaMaria
4/26/17, 8:07 AM
#9

Du tar medicinerna och MSM en bit ifrån varann va? :) Kul att du kunnat öka utan större problem. För min del var det som sagt bara jobbigt med MSM i nån månad eller två innan det vände ordentligt. Att du svettas mycket kan ju kanske vara bra, att något händer och rensas ut. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nypisnina
4/26/17, 3:36 PM
#10

#9 Nä, det gör jag dessvärre inte, jag är så glömsk (utmattningssyndrom) så jag gör allt på rutin, annars glömmer jag att jag ska ta mediciner eller så glömmer jag att jag har tagit. Jag tar allt jag ska ta direkt på morgonen, sväljer ner mina piller med MSM pulvret i vatten med c-vitamin brustablett, följt av ännu mer vanligt vatten. Jag har tagit för vana att ta allt på en gång sedan flera år och medicinerna går ihop… men det kanske är det som gör att jag svettas mer då? Kan det vara så? För min andra medicin som kan orsaka svettningar har jag vant mig vid, undrar om det inte är MSM pulvret ändå… Det gör mig inget dock, jag är alltid frusen i vanliga fall och nu är jag varmare, men svettas som en gris vid ansträngning och i det läget är det ok känner jag. 🙂 Skönt att vara varmare, har inte haft på mig tjockiströjor på flera dagar inomhus, vilket jag brukar få ha enda in på sommaren i vanliga fall. 😃

OlgaMaria
4/26/17, 3:43 PM
#11

Levern bryter ju ner dina mediciner och när du tar MSM snabbas levern på och då bryts dina mediciner ner snabbare och går fortare ur kroppen. Så det vore bra om du kanske tog MSM direkt på morgonen och sen medicinerna en stund efter frukost. Helst minst två timmar emellan. MSM kan nog göra att du får starkare effekt av medicinen fast under kortare tid. Vet inte riktigt men det vore bra om du kunde låta det gå lite tid emellan hur som helst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nypisnina
4/26/17, 5:18 PM
#12

#11 Du har säkert rätt. Ska se om jag kan ändra det på något sätt… Fast jag vet inte hur. Det har varit rätt skönt att ha sina morgonrutiner så fasta så att jag slipper glömma något. Två timmar blir nog väldigt svårt… Tror du det är räcker med en halvtimma, timma? Kanske är bättre än inget?

Linjen
5/28/17, 9:56 AM
#13

Jag har ganska nyligen börjat äta msm, ni som äter detta, tar ni hela dosen på en gång, eller delar ni upp dosen på flera gånger om dagen? På påsen jag köpte står det att man ska ta ca tre kryddmått tre gånger om dagen. Men det är svårt att komma ihåg, särskilt om man inte är hemma på hela dagen. Så hur gör ni?

Annons:
nypisnina
5/28/17, 9:24 PM
#14

#13 Jag tar dosen på en gång, en msk varje morgon, men jag har ökat successivt och ska öka ytterligare. Då kommer jag att ta det mer utspritt för det smakar ju inte gott alltså.. hua! Men tre kryddmått på en gång är inga problem att ta på en gång.

OlgaMaria
5/28/17, 9:55 PM
#15

#14 Någon förbättring ännu?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nypisnina
5/28/17, 10:01 PM
#16

#15 Svårt att säga, jag tror det. Men det kan också vara min medicin som jag tar mot reumatism, eller vädret. Har ingen aning, men jag mår bättre. Så länge jag inte mår sämre så fortsätter jag att köra. Tror jag får köra på ett tag för att se över tid, för det kan vara olika från dag till dag och man har bättre och sämre perioder, men tiden lär visa om det är en bra period eller om det är pulvret som hjälper. Men jag ska öka mer. Läste om en som var väldigt sjuk som kom upp i 6 msk om dagen för att sedan gå ner.. Det lät kanske lite väl, men nu ökar jag långsamt och då märker jag inte av några biverkningar iaf. Jag mår iaf ok liksom! Så det är bra hittills! 🙂

Linjen
5/29/17, 7:48 AM
#17

#14 tack för svaret. Då kan jag också göra så. Jag tycker att det har hjälpt, men som du skrev senare så vet inte jag heller om det är bättre pga värmen eller något annat. Jag har inte ont just nu, men är svullen i fingrarna, det är händerna jag har problem med mest. Men skönt att slippa värken oavsett anledning :)

nypisnina
5/29/17, 10:40 PM
#18

#17 Håller med dig helt och hållet, huvudsaken är att man mår bättre! 🙂

Upp till toppen
Annons: