Annons:
Etikettallmänt
Läst 4313 ggr
Kiiwih
1/15/17, 9:04 PM

Kostokondrit & sport-BH:ar

Hej!

Jag blev diagnostiserad med Tietzes syndrom/kostokondrit/bröstbensinflammation (kärt barn har många namn) för ca tre år sedan och problemen med detta kommer och går. Det förvärras pga. stress, ryggont, att jag har sovit i en konstig position och/eller sovit på sidan så att bröstkorgen trycks ihop osv. Ibland får jag hugg av smärta när jag ska dra ett djupt andetag och då får jag "öppna upp" bröstet och försöka andas så gott det går tills smärtan ger med sig. Jag tar inga smärtstillande/inflammationshämmande tabletter utan behandlar med värme och lätt beröring när det är som värst.

Hur som helst så kan jag praktiskt taget aldrig använda en vanlig BH längre, trots att de enda jag äger är Calvin Kleins BH:ar med mjuk bygel. Dessa fungerade förr men i dagsläget kan jag ta på mig en för att, minuter senare, behöva ta av den pga. smärta och andnöd. Nästa dag går det bra, dagen efter det går det inte… Det "nyaste" problemet som nu har uppstått är vid träning då mina bröst (trots att jag har väldigt små sådana) orsakar smärta och andnöd då de rör sig/guppar vid tex. konditionsträning. Sist jag köpte sport-BH så köpte jag medvetet en som var för stor, då jag får svårt att andas när resåren trycker runt hela bröstkorgen, men stödet i denna är alltså för dåligt. Jag måste hitta en sport-BH som inte smiter åt för mycket i omkrets men som ändå ger stöd åt brösten. Finns det någon där ute som kanske har/har haft samma problem eller har någon idé om en lösning? Jag är tacksam för alla svar jag kan få!

Varma hälsningar,
Hanna Persson

Annons:
Lia
1/15/17, 9:19 PM
#1

Jag har också haft det i 3 år nu. Får du någon hjälp? Jag kan endast ha såna bh:ar med klister nu för tiden… Det enda tips jag kan tänka på är att se till att du köper en sport-bh där stretchandet går vågrätt. Då ger den mer stöd och du kan välja en lite lösare. I alla fall var det så för mig när jag kunde använda det. :-)

Kiiwih
1/17/17, 7:11 AM
#2

#1 nej, mycket till hjälp har jag inte fått. När jag fick min diagnos så sa läkaren bara att detta är kroniskt, det kan komma och gå och att man självklart ska undvika att göra saker som förvärrar. Han nämnde att simning är en bra träningsform och att jag inte får träna bröstmusklerna alls. Jag har heller inte sökt vidare hjälp då jag förstått det som att man inget kan göra. Tack för tipset, det låter rimligt! Jag har sett tränings-BH:ar som har en dragkedja i fronten, kanske något sådant fungerar. Jag ska kika på detta :-)

Ribessa
4/10/17, 1:06 PM
#3

Åh… Vad intressant. Jag själv fick konstaterad kostokondrit efter ett trauma på ryggen. Så detta är något som stannar kvar?

Lia
4/10/17, 7:10 PM
#4

#3 Normlt försvinner det inom ett år. Men jag har själv haft det i 3,5 år. Känns rätt permanent…

Ribessa
4/10/17, 9:44 PM
#5

#4 - Vad lustigt att de aldrig sa det åt mig. Jag har ju tyckt att jag har haft återkommande känslor som det länge. Det hände sommaren 2015. Jag fick höra att jag skulle köra maxdos voltaren i 20 dagar. Sen att jag skulle ha ont under en längre tid. Men inte mer om vad det är egentligen. Jag vet dock att läkaren sade att smällen gjorde att min bröstkorg tröcks ihop, så fästena mellan revbenen och muskulaturen där fick sig en smäll och blev inflammerade.

Lia
4/10/17, 10:18 PM
#6

#5 Ja i ditt fall beror det ju på skada. Så troligtvis läker det, men det kanske tar lite extra tid. I mitt fall kom det bara av sig själv utan anledning. Dessutom sitter mitt under bröstet, så kortisonspruta lär inte hjälpa heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: