Annons:
Etikettmediciner-och-behandling
Läst 1656 ggr
Timms
2017-01-04 22:16

Raynauds fenomen

För ett par månader sedan fick jag veta att jag har raynauds fenomen. Eftersom jag rider även i kyla har jag stora problem med händer och fötter, när jag sökte upp doktorn fick jag nitroglycerinkräm (blodkärlsvidgande) utskrivet. Dem senaste dagarna har jag börjat märka av det i ansiktet också, jag blir blå runt munnen, det syns till och med genom sminket, och jag börjar sluddra mycket mer än vad jag annars gör. När jag dock googlar på det hittar jag inget om att det förekommer i ansiktet också. Är det någon som är kunnig om detta? Finns det något man kan göra för att bli av med blåheten i ansiktet? Jag vågar inte riktigt använda krämen där..

Annons:
tlover
2017-01-04 23:22
#1

Minns jag rätt har jag hört om folk som har problem med just läppar också (och bröstvårtor, örsnibbar osv) men det var flera år sen jag fick diagnos och läste på så jag är inte säker.

Är du osäker så ring 1177 el boka ny läkartid.

Själv har jag gjort en egen salva för mina problem eftersom jag inte fick medicin utskrivet utan har fått klara mig själv.

Du kan ta en icke doftsatt enkel salva (jag gör egen) och hälla i 2-3 droppar eterisk olja av tall, en och rosmarin på 50 ml salva. Någon av dessa kan bytas ut mot eterisk olja av gran om du gillar någon annan doftkombo bättre.

Tänk på att det ska vara äkta eterisk olja, annars fungerar det inte

Men testa på ett litet område först i minst 12 h innan du använder det i ansiktet

l'm back

Timms
2017-01-05 15:54
#2

#1 Jag ska testa att göra salvan, tack för tipset!

tomacs
2017-01-11 16:17
#3

Jag känner igen mig. Rider oxå mycket och nör jag blir kall i ansiktet, speciellt om läpparna sluddrar jag väldigt mycket. Nu mera kan jag knappt vara ute när det är kallt för mina tår svullnar och ömmar direkt, efter en stund kan jag knappt gå. . Detta är jätte besvärligt.

Upp till toppen
Annons: