Annons:
Etikettmediciner-och-behandling
Läst 20186 ggr
nypisnina
2016-12-14 13:53

Benepali, Enbrel

Hej på er!

Jag undrar om någon av er har behandlats med biologiska mediciner? Jag ska få Benepali, det är gamla Enbrel som bytt namn. Hur mådde ni? Biverkningar? Hjälpte medicinen? Jag har reumatoid artrit men jag vill gärna veta hur det har gått med behandlingen oavsett vilken sjukdom man har.

Tacksam för svar!

Annons:
[Shettisar]
2016-12-16 13:03
#1

Jag fick Enbrel innan, det fungerade bra men tyvärr fick jag allergiska utslag efter några månaders användning så jag fick sluta.Går nu på Cimzia. Har också RA.

nypisnina
2016-12-16 14:43
#2

#1 Vad fick du för allergiska utslag? Där sprutan tas eller var det någon annanstans? Är du allergisk sedan innan?

[Shettisar]
2016-12-17 09:01
#3

Jag fick stora röda fläckar som kliade, det var lite överallt på buken  som de kom. Jag har inte fått några allergiska reaktioner innan utav medicin.

ApanAnn
2016-12-18 00:33
#4

Den vanligaste biverkningen av sprutor som Benepali (men egentligen de flesta sprutor) är att det gör lite ont eller blir ett märke vid stickstället. Ibland blir det ett litet blåmärke t.ex. Självklart finns en radda allvarliga biverkningar också, men de är extremt sällsynta. Tillverkaren måste skriva dit typ allt som någonsin hänt någon som tagit medicinen i bipacksedeln, så är du nervös av dig kan du skippa att läsa biverkningsdelen. Jämfört med andra reumatikermediciner som inte är biologiska har den i själva verket vääääldigt lite biverkningar, men en kan ju ha otur som Shettisar hade. Jag fick Enbrel väldigt tidigt när en fortfarande fick blanda pulver med vätska först för att göra iordning sprutan. Då behövdes särskilt tillstånd att få den eftersom den egentligen inte var godkänd för barn och ungdomar i Sverige ännu. Jag blev jättebra redan av första sprutan, var ute och gjorde en massa saker som jag inte orkat innan samma dag, och lite av det var nog ren "förväntanseffekt". Enbrel var den första medicinen som verkligen hjälpte (förutom högdos kortison, men det är ju ingen höjdare i längden). Du kan vänta dig att bli bättre både i kroppen och i huvudet. En av sakerna som var jätteskön tyckte jag var att "dimman" i huvudet av att ha inflammationer i kroppen försvann :) Nu är jag på min tredje sorts TNF-alfahämmare. Ett byte pga minskad effekt och misstänkt biverkan (oklart om det egentligen berodde på medicinen för det gick inte över av att byta) och ett till byte pga lite minskad effekt och att jag ville prova en sort jag injicerar bara 1 gång i månaden. Det funkar bra på allt utom mina knän, men den här typen av biologiska läkemedel har tydligen lite halvkass effekt på knän. Fortfarande värt att bli av med så mycket av inflammationen! Det som är så bra nu är att reumatologerna blivit ganska bra på att luska ut vilka som blir bra av biologiska läkemedel och för vilka det inte är lönt att testa. En tjej jag träffade på en rehabresa för många år sedan hade blivit jättebra, men sedan slutade medicinen verka. Surt, men nu när reumatologerna kan sålla bättre vilka som ska ha medicinen blir det förhoppningsvis mindre sånt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

nypisnina
2016-12-19 23:08
#5

Tack så mycket! Anledningen till att jag får medicinen är för att jag är en så kallad problempatient, jag hoppas ju verkligen att det  här ska fungera och har väntat länge på att få prova, så oavsett vad det är för biverkningar så är det värt att testa för min del. Och det känns alltid bra att höra vad andra har haft för upplevelser av medicinen. Så tack till er! ❤️

nypisnina
2017-04-25 23:12
#6

Lite uppdatering! Skön medicin! Den hjälper verkligen, inga biverkningar förutom något litet blåmärke vid injektionsstället och ibland gör det väldans ont när vätskan åker in, men det är bara under några sekunder, finns mycket värre saker och värre smärtor så jag skulle säga att jag inte har några biverkningar alls. Jag har pennorna som jag sprutar mig med, funkar kanon de med, lätthanterliga. Är nöjd!
Är dock inte helt fri från värk än, men det har inte gått så lång tid än. Jag har gått från att ha startsmärta varje morgon i över en timma till att bara vara lite stel och öm i bara några minuter, inte ens en halvtimma tror jag. Och att ha sån smärta i knäna att inte kunna sitta på huk eller sträcka ut knäna helt raka, svårt att gå i trappor - och massa annat - till att kunna köra yoga pass där jag nu fixar de flesta positionerna då knäna både är böjda och vända och helt utsträckta. Det är ju kanon! Kan t.o.m. ta powerwalks med hunden nu. Kan ju ta andra kroppsdelar som exempel med men det blir långt då haha! Summan av kardemumman är att det har hjälpt i alla lägen, i alla leder och i alla tillfällen - och även om det som sagt är lite smärta och stelhet kvar så är det sååå mycket bättre! Fantastisk medicin!

Annons:
Mikaelaisak
2017-05-04 14:44
#7

Hej Nypisnina! Jag har precis börjat med Benepali och tog min 5e spruta (tar 1gg/vecka med självinjicerande spruta). Min fråga till dig är: Hur alternerar du injiceringsställen? Jag har tagit bara i låren men varannan gång höger respektive vänster och fick en ny sjuksyster på reuma som sa att jag måste sätta i magen också eftersom jag får blåmärken & blöder (gör du det med? Dvs får blåmärken och kommer blod från där nålen gått in?) för att inte få lika mycket ärrbildning. Samt att jag inte ska spänna ut huden utan ha den plan, hur gör du? Drar du ihop en valk, spänner ut huden lr låter den vara "normal"? Tacksam för svar! (Isakssonmikaela@hotmail.com)

ApanAnn
2017-05-04 18:39
#8

Jag tar inte Benepali men har två andra injektioner att ta. En autoinjektor/penna en gång i månaden och en "manuell" spruta en gång per vecka. Du har ganska många "ställen" som fungerar på varje lår, så om du inte får extrema blåmärken behöver du inte använda magen om du inte vill. Det går att variera tillräckligt ändå. Här är en rätt bra "karta" på var det är bra att sticka: https://www.fass.se/res/RootMedia/Roche/Media/Mircera/Mircera20Bild2014.jpg Så länge du kör varannan sida, aldrig sticker i blåmärke/hudutslag eller nåt sånt och inte blir för förtjust i någon särskild plats så borde det gå fint. Autoinjektorn gör jag inget med huden, för så står det i instruktionerna för den. Sprutan nyper jag en valk och sticker in lite vinklat. Det behövs egentligen inte riktigt heller eftersom kanylen är kort nog att det går att sticka rakt in. Jag gör så eftersom det är lättast för mig,

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

nypisnina
2017-05-06 14:14
#9

#7 Hej!
Jag brukar inte byta ben utan jag kör alltid mitt vänstra då mitt högra ben är så tatuerat, jag vill se huden ordentligt så att det inte blir någon reaktion. Däremot byter jag plats på benet - högre upp på låret eller längre ner och det går hur bra som helst, jag ser till att vara minst 5 cm ifrån senaste injektionsstället och om det fortfarande finns märken så sätter jag ännu längre ifrån. Någon enstaka gång har jag fått blåmärken, men de försvinner till veckan efter och det kan komma någon liten bloddroppe men det har nog bara hänt 2 ggr.
Nu när jag har märkt att jag varken får blåmärken eller hudreaktioner så kommer jag att testa att sticka mig i högra benet också och försöka ta olika varannan vecka, så får jag se hur tatueringarna ser ut.

Jag sträcker ut huden när jag sprutar. Har du pennan eller har du sprutan? Det kanske är olika beroende på det? När man har pennan så ska man sträcka ut huden, det står i instruktionerna i häftet och det var så sköterskan sa att jag skulle göra.

Jennysp
2017-08-19 11:24
#10

Jag har precis börjat med Benepali, har tagit 2 injektioner. Dagen efter varje injektion får jag ont i halsen, hosta och nysningar dock vänder detta snabbare efter min 2 injektion…är detta vanligt?

nypisnina
2017-09-04 02:39
#11

Jag blev lite småförkyld i början med, men mitt var bara som lite strävig känsla i halsen i ett par dagar. Det gick över och så länge det inte är ihållande så är det ju ingen fara. Men mitt släppte sen helt och hållet.

HarriHoffa
2017-10-22 14:39
#12

Jag har letat och letat efter biverkningar vid byte av Enbrel mot Benepali och trott att jag varit ensam tills jag hittade denna sidan och googlade på Enbrel vs Benepali. Jag fick RA sommaren -09 efter att ha pressat kroppen med 10 timmars jobb och hem till tungt trädgårdsarbete på nya huset, varje dag. Ont i armbågar och axlar fixades med kortisonsprutor, jag hade ju haft problem med tennisarmbåge i12-15år, så…. Efter diagnosen RA fick jag efter att ha provat 4 olika mediciner i 3månader vardera, fick jag efter 1år Enbrel och den började verka efter 2,5månad och jag ar varit nästan smärtfri (kylan tar på händerna ibland) tills juni -17, då började mina leder bli stela i händer, handleder och knän. Under de senaste 4månaderna har det bara blivit värre och värre, morgnarna är värst. Ont i händerna (handflata och fingrar inkl. tummen), handleder, armbågar, axlar. Stelhet i höfter och knän, muskelvärk på baksidan på låren, strax under baken och ner på baksidan av knäna. En annan sak som också kommit nu är den otroliga smärtan i mina händer, de känns som om de ska sprängas, i samband med smärtan blir jag jättevarm i hela handflatorna och värmen strålar ut i fingrarna. Min fru har flera ggr. påpekat att mina problem började 1-2månader efter att jag bytt från Enbrel till Benepali i april-maj, men min RA-läkare hävdade envist på att det är samma verknings substans i dem plus att Benepali ju är nästan 20% billigare….. Jag har sakta men säkert smulats sönder och krävde att få byta tillbaka och utan motsägelser bytte de tillbaka direkt när jag ringde dem, då vaknar stridsviljan i mig, har jag varit en försökskanin? Fredag 20/10-17 tog jag min första Enbrel på över ett halvår, jag är positiv och hoppas på att detta är lösningen, det måste det vara. Jag återkommer med mer info. // Var rädda om er<3

nypisnina
2017-10-23 18:37
#13

#12 Det är så himla olika hur man reagerar på byten av mediciner. Själv är jag jättekänslig så även om det sägs vara samma verksamma ämnen så blir jag ändå påverkad när jag byter medicin. Jag är dock nöjd med Benepali, den hjälper oerhört mycket och jag är mer rörlig nu än vad jag har varit på länge, så jag vill aldrig byta. Hoppas att du blir bra nu när du fick byta tillbaka. Min läkare skriver alltid att mina läkemedel aldrig får bytas ut för att jag blir jättedålig. Det är dock störande eftersom det gäller alla mediciner och jag är en fattig studerande och har inte råd. Har dock högkostnadsskydd nu eller vad det heter, vilket är bra.

Annons:
ApanAnn
2017-10-25 00:21
#14

Det går inte att säga att Benepali och Enbrel är ”samma”. De är biologiskt väldigt liknande och pusslar in sig på samma ställe i kroppen, men det är stora komplexa proteiner vi talar om och de är inte identiska. Det är inte som att byta Methotrexate Orion mot Metotab, där är substansen exakt likadan. Benepali och Enbrel är inte generika (=samma) utan biosimilarer (=ungefär samma, och ska funka på samma sätt i kroppen)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Chimo
2017-11-02 18:33
#15

Är på spruta nr 4, fick fantastisk verkan redan dagen efter första sprutan och var hellycklig! Får också blåmärke vid sticket men efter sista sprutan fick jag röda märken på ena benet. Jag trodde det var en seglivad mygga som var i farten men det kanske är biverkning av Benepali då.? Attans! Nån som fått kliande röda utslag som försvunnit efter hand eller har det blivit värre?

nypisnina
2017-11-02 22:46
#16

#15 Nä, aldrig några röda märken och kliar aldrig. Får bara blåmärken.

1
2022-08-12 20:37
#17

#12: hej!
Ditt inlägg är flera år gammalt men jag skriver ändå. För 1 år sedan ”tvingades” jag byta till Benepali från Enbrel och där upphörde nästan 20 år av typ symtomfri sjukdom men min läkare tror inte på mig. Hon menar att Benepali är exakt samma men nu läser jag här att även du blev sämre efter bytet! Jag är ledsen för din skull och du (och jag) är inte ensamma om att känna av bytet.

Haft RA sedan två års ålder (54 idag) och Enbrel är det enda som funkat. Det har magiskt gett mig ett friskt liv. Tills för ett år sedan. Det är inget plötsligt skov -det är medicinbytet!

Det måste finnas fler här som inte upplever att enbrel och Benepali är detsamma! Hur ska man få vården att lyssna? Kan man få betala mellanskillnaden bara för att få Enbrel istället?
Känner mig desperat!

K
2022-08-20 22:56
#18

#17: Jag fick enbrel redan i början på 2000-talet. Funkade utmärkt till 2019 då jag fick kliande utslag på bålen. Slutade med enbrel och provade de flesta andra biologiska läkemedlen utan att nån enda hade effekt. I februari i år bad jag om att få tillbaka enbrel men fick då benepali som enligt reumatologen är precis det samma. Första två veckorna kände jag en viss förbättring men den avtog efter hand. Jag misstänkte också att det var av benepali som mina fötter och smalben svullnade. Jag slutade med benepali (efter åtta veckor) och så småningom gick svullnaden ner. Efter ca fyra veckor utan benepali hade jag så ont att jag var på väg att ta en benepali-penna i alla fall. Mina händer var så svaga att jag inte fick av nålskyddet trots att jag använde mig av en polygrip. Dagen därpå ringde jag till reumatologen och bad om att få enbrel för att den är lättare att hantera. Min läkare var väl antagligen så trött på mig som patient så jag fick tillbaka enbrel i slutet på maj i år. Efter en knapp vecka tog jag blodprover och !!! alla mina inflammationsmarkörer låg nu inom det normala! Förbättringen jag upplever med enbrel kvarstår fortfarande nu i slutet på augusti. Jag har inte (ännu) fått tillbaka de kliande utslagen.
Så visst är det skillnad på enbrel och benepali.

Upp till toppen
Annons: