Annons:
Etikettövrigt-ot
Läst 1532 ggr
Mariajj
2016-08-13 14:18

Försäkring

Hej! 

Det är så att jag har RA och fick diagnosen när jag var 18. Mina föräldrar hade då en barnförsäkring för mig som nu (jag är nu 23) har återkommit med ett beslut om utbetalning. Som jag har förstått det så går de efter graden av invaliditet och har satt mig på den lägsta graden (5%) med motiveringen att det är tydligen så de gör och således har jag knappt fått ut några pengar alls. 

Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vet hur det brukar gå till eller vad man har för möjligheter i liknande fall?

Annons:
Honestyisdead
2016-08-13 14:30
#1

Ja de bedömer ens arbetsförmåga. Vad menar du med möjligheter?

Mariajj
2016-08-15 10:40
#2

Tänker på möjligheter att överklaga eller liknande. Är det någon idé att bråka med dem överhuvudtaget? Tycker också att det är konstigt att de gör en utbetalning (eventuellt max två då de ska återkomma om fem år igen och se om det är någon skillnad)  när det handlar om en kronisk sjukdom som inte är direkt statisk. Har för mig att jag läste på något forum för flera  år sedan om försäkringsbolag som återkom med ett par års mellanrum för att kolla läget och tänkte nog att de borde jobba mer så. Himla svårt att veta vad man har rätt till i sådana här fall! Såklart att det beror på vilken försäkring det gäller men som det ser ut nu får jag inte ens ut den summan mina föräldrar betalat i försäkringspremie under alla år vilket ju känns lite orimligt.

Honestyisdead
2016-08-15 11:34
#3

Men är det så att du har jobbat?

Mariajj
2016-08-15 16:21
#4

Nej, jag har studerat.

Honestyisdead
2016-08-15 16:25
#5

Heltid?

De går ju efter vad man har gjort sedan man fick diagnos. Har man då jobbat eller studerat nästan heltid räknar dom ju det och då får man lite eller ingen ersättning. Och det kan man inte bestrida såvitt jag vet.

Mariajj
2016-08-15 21:37
#6

Ja heltid, jag fick ju diagnosen direkt då jag tagit studenten och har i princip studerat på heltid sen dess. Men det är ju rätt ologiskt att de bara betalar ut en summa utifrån hur läget är nu och om fem år när det inte säger så mycket om hur min arbetsförmåga ser ut om tio eller tjugo år.

Annons:
Honestyisdead
2016-08-15 22:22
#7

Det är dock så det fungerar. De betalar för hur arbetsförmågan varit sedan du fick diagnosen och fortfarande var försäkrad. De kan inte spå framtiden utan går på det dom har.

Upp till toppen
Annons: