Annons:
Etikettokänd-diagnos
Läst 2709 ggr
Esthe90
2016-01-25 21:05

Reumatiska symptom?!?

Hej! Jag är en 25-årig tjej som har haft mer och mindre svåra reumatiska symptom under 2,5 år. Ingen i min släkt har reumatism och de första sypmtomen yttrade sig efter en smäll i axeln. Efter en annan smäll i ett knä satte det i gång en process i hela kroppen. Har och har haft smärta och svullnad i knä, ljumskar/höft, armbåge och nacke. Läkarna har inte kunnat hitta någon förklaring utan har bara hittat ett högre värde i min bindväv, vilket i sig inte behöver betyda ngt. Det som ligger närmast är "reaktiv artrit". Är det någon som känner igen sig, har samma eller har hört något liknande? Alla svar tacksamma! Med vänlig hälsning, Esthe

Annons:
lightseeker
2016-03-01 13:24
#1

när du talar om smällar, så undrar jag vad du beskriver.
Smäller det för att leder/muskulatur flyttar sig/glider ur läge och sedan tillbaka igen?
I dylika fall så känner jag igen det, vi är hypermobila/överrörliga i familjen och har en bindvävssjukdom som heter EDS/Ehlers Danlos Syndrom/Hypermobilitet i fokus finner du oss på
Ställ frågor om du känner att det verkar stämma in på dig (det är många fler symtom, men just överrörligheten i lederna, påverkar också muskulaturen så att den smärtar/svullnar/krampar osv (även nacken har ju leder)

Esthe90
2016-03-05 17:11
#2

Hej! När jag skrev "smällar" så menade jag de situationer då jag har smällt i något, ex ramlat. Så det är inte så att ngn led smäller till och flyttar på sig eller så. Det är mer som att en inflammation bryter ut i kroppen efteråt och bidrar till svullnad och ömhet.. Min armbågsled tex har varit mer o mindre svullen och varm i snart tre år. Fick i början en kortisonspruta som gjorde så ont att jag nästan svimmade. Det vägrar jag att göra om.. Har även testat: sjukgymnastik i och utan varmvatten, osteopati och en rad olika mediciner. Jag har blivit rörligare i princip alla leder men armbågen blir bara "förbannad", eller hur jag nu ska uttrycka det :) Massage är nog det som funkar bäst. Går nu på metothrexat, vilket har fått lederna i kroppen att lugna sig och bli mer symptomfria. Men armbågen och stelhet i vissa rörelser är fortfarande ett problem. Har dessutom fått vissa andra symptom, ex i magen. Mycket runt omkring kanske men jag tror att helheten i sig är viktig när det gäller sjukdomar. Jo, har förstått att muskler, leder och senor får arbeta mer vid överrörlighet vilket medför att överbelastning fås lättare. Intressant med bindvävssjukdomen, är den svår att diagnostisera? Dvs tog det tid innan ni visste vad det var?

lightseeker
2016-05-17 14:59
#3

ja, i ditt fall låter det ju som mer reumatologiskt, vad skönt att Methotrexaten funkar, kolla gärna med din reumatolog ang. magbesvären.
Vi tränar med Bechterewreumatikerna i varmvattengympa och vet att det finns ett flertal som har AS(ankyloserande spondylit) och diagnosen: chrons-AS, kanske hen kan remittera dig vidare för en utredning.

Det tog mig 50+ år att få diagnosen, 9 månader efter att min dotter hade träffat en expert i Sverige, så fick jag den av Vårdcentralsläkaren (den är ju ärftlig)
Det tragiska är att jag var "utredd" första gången när jag var 1 år, men INGEN ville ta ansvaret för att sätta diagnosen, så jag har jobbat med "fel" jobb och slitit ut mig i förtid.
Jag tappade luften, satte allt i halsen osv, dvs. en typisk EDS.are då alla våra inre organ drabbas, också

Upp till toppen
Annons: