Annons:
Etikettallmänt
Läst 2885 ggr
nypisnina
2015-05-22 15:48

Må bättre med rätt mat

Jag vill verkligen dela med mig av mina erfarenheter av att äta sig friskare, det har verkligen hjälpt mig och kan det hjälpa mig så kanske det kan hjälpa någon annan, jag hoppas verkligen det.

Lite om min bakgrund och min sjukdom:
Jag har haft reumatism sedan jag var två år gammal, (är snart 31 år) juvenil idiopatisk artrit, och har haft bra skov men också riktigt hemska skov under åren.
Med åren har jag fått atros under knäskålarna och har besvär trots att jag inte har haft pågående inflammationer, har även dåliga knän i sig; plana knäskålar, tendens att vara överrörlig och har jag skadat mina knän ett antal gånger, så mina knän är "svårbotade" så att säga, men har under många år kunnat vara både medicinfri och bara tagit en och annan kortisonspruta - tills nu.
Nu har jag haft en lång tur med olika mediciner, massor med sprutor och hur mycket biverkningar som helst (har tappat ungefär en fjärdedel av mitt hår) och har varit sjukskriven i omgångar under hela våren.
Ni som är sjuka vet hur det är, alla dessa vändor till läkaren, väntan på att få hjälp, väntan och orden "håll ut" tills att medicinen ska börja hjälpa.
Till slut så orkar man knappt prata om det, man vet att det kommer att bli bättre, frågan är inte om utan när. Men när blir det då?
Nu har jag varit i valet och kvalet om jag ska ta en kortisonspruta till eller om jag ska vänta på att medicinen jag bytte till ska få full effekt så jag vet vad det är som hjälper, annars är jag rädd att värken återigen kommer tillbaka om några månader när kortisonsprutans verkan är borta - och då börjar det om.

I ren desperation så har jag läst på om vad man kan göra själv för att underlätta.
Jag har gått igenom inflammatorisk kost, vegankost, kosttillskott och samlat på mig en del som jag faktiskt skulle kunna klara av leva efter och här listar jag det som har hjälpt mig:

Ät Ekologisk ren mat, laga från grunden.
Inga halvfabrikat
Ät långsamma kolhydrater i liten mängd.
UNDVIK allt som har med gluten att göra - det triggar inflammationerna som attan.
Ät omega-3
Ät mycket kokosfett och kokosolja, gurkmeja och ingefära.
Undvik rött kött.
Testa att fasta.

Detta har hjälpt mig oerhört mycket under tiden som inflammationerna har varit som värst.
Såhär gör jag: 
Jag fastar enligt 16:8.
Äter inget efter kl 20 och äter första gången kl 12 på dagen, så jag äter bara under 8 timmar. 
Allting jag äter försöker jag laga i kokosfett eller olja, går jättebra att poppa popcorn i kokosfett med om man vill det. (använder då den billiga sorten i silverförpackning)
Kokosflingor toppar jag det ena och det andra med.
Jag äter 1-3 msk kokosolja om dagen och sväljer med vatten. (äckligt men det gör gott)

Jag dricker något heter golden milk, ett par koppar om dagen.
Recept skriver jag längst ner.

Jag har ätit ren och ekologisk mat i över en månad och kände direkt att jag blev bättre, dock inte i knäna för de är som sagt; svårbotade.
Sedan 1 vecka tillbaka så har jag ätit mycket kokosfett och ätit minst en msk kokosolja om dagen och jag har gått från att inte kunna sträcka ut knät eller böja det (det har varit tjockt som en handboll) till att nu kunna gå utan att halta, långsamt visserligen men jag haltar inte och jag kan sträcka ut det, är mer rörlig i hela kroppen och jag får inte ont om jag har suttit en längre tid utan blir bara lite stel. 
Golden milk tog ner svullnaden på samma dygn som jag drack det och jag blir bara bättre och bättre.
Om det är en kombination av att medicinerna verkar, fastan, den rena antiinflammatoriska maten, kokosfettet eller mjölken vet jag inte, men det här är lätt att prova och jag har inga biverkningar och mår mycket bättre, som sagt; jag kan gå som vanligt nu även om det är långsammare takt, bara en sån grej!

Recept på Golden Milk.

0,5 dl gurkmeja (färsk eller torr)
1 msk torr ingefära
1,5 dl vatten
Koka vatten och häll i gurkmejan och ingefäran, rör om - detta ska bli tjockt, som en pasta. Det här kan man spara i kylskåpet (1-2 veckor) och räcker till flera koppar.

2 dl mandelmjölk, rismjölk eller kokosmjölk - osötad förstås.
1 tsk kokosolja

Såhär gör du mjölken: Värm mjölken och kokosoljan på spisen och rör om, det behöver inte koka. Rör i 1 tsk gurkmejapastan.

På receptet kan man smaksätta med både kanel, kardemumma och/eller vaniljpulver och vill man ha det sötare så kan man ringla i lite honung.
Jag har dock bara testat med kanel eftersom även kanel är antiinflammatoriskt och jag vet inte hur det är vaniljpulver och honung - troligen inte… 

Om det är någon som vill prova så hoppas jag verkligen att det hjälper lika bra för er som det har gjort för mig.
Om man kan leva utan mediciner och äta bra mat med lite naturliga tillskott så vore ju det fantastiskt. Hoppas verkligen det!

Annons:
AnnaFagerell
2015-06-08 22:04
#1

Undrar vad du gör på dagarna? Jobb? Jag skulle aldrig orka det där med mitt jobb

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sindri
2015-06-08 22:16
#2

Vad skulle du inte orka? Hålla koll på vad du äter? Mixa ihop en dryck?
Det kanske är det som gör att TS orkar jobba.

AnnaFagerell
2015-06-08 22:22
#3

Jag skulle inte fixa mitt jobb utan frukost

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sindri
2015-06-09 08:55
#4

Det beror på vad hur man äter. När jag åt "normalkost" hade jag väldigt lågt blodsocker på mornarna och klarade knappt att klä på mig utan att äta innan.
Nu känner jag inget sådant, kan inte äta innan kroppen kommit igång. Måste jobba minst ett par timmar innan jag kan äta och iblanda längre. Jag kan även cykla, jogga och kroppsarbeta innan. Frukost vid 1 -½2 är inget konstigt.

Men som sagt - det beror på vad kroppen går på för bränsle.

Som du ser så äter TS lite och långsamma kolhydrater och bra fetter. Då svajar inte blodsockret så mycket = hungerkänslor.
Är kroppens "grundbränsle" däremot kolhydrater så blir man mycket mer känslig för blodsocker upp och ner. Själv var jag tvungen att äta var tredje timme när jag åt så.

AnnaFagerell
2015-06-09 09:14
#5

Och jag hävdar att det också beror på vad man har för jobb! Vet att inte många klarar av mitt jobb på ett lantbruk även med bra mat i kroppen. Bara för att man måste äta frukost betyder ju inte det att man äter skräp till frukost

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sindri
2015-06-09 11:34
#6

Nej, jag säger absolut inte att du äter skräp till frukost. Då har du missförstått mitt inlägg.

Och det handlar inte om att svälta - om att avstå att äta fast man är hungrig.

Men jag säger däremot att jo, man kan jobba hårt fysiskt utan att äta först på morgonen. Kanske inte alla, men många. Jag kan också jobba hårt fysiskt, gräva, cykla, jogga utan att behöva äta innan. Det här gäller också för många andra som är känsliga för kolhydraters påverkan på blodsockret.
Förr åt jag gröt varje morgon och för vissa funkar det bra, men jag blev alltid vrålhungrig efter ett par timmar. Kolhydraterna i gröten och mjölken (och mackan till) triggade mitt blodsocker i höjden, varpå kroppen tillverkade en massa insulin för att ta ner sockerhalterna i blodet eftersom det inte är ett nyttigt tillstånd för kroppen. När kroppen är full med insulin sjunker blodsockret snabbt och så blir man darrig och svag och behöver fylla på med mat, ofta sånt som stabiliserar blodsockret. Och så går det hela dagen i en ond spiral.

Att hela tiden kontra insulinet med sånt som höjer blodsockret igen kan lätt leda till inflammatoriska tillstånd i kroppen. Reumatism är vad jag förstått en sådan sjukdom som triggas av ett inflammatoriskt tillstånd. Det TS försöker säga, och tipsa om, är att hålla ned just de födoämnena för att lindra sin reumatism.

Det finns fler som vittnar om liknande  upplevelser med en förändrad kost i den riktningen som TS beskriver. Så - det är synd om reumatiker med kroppsarbete inte skulle våga prova för att de tror att de inte klarar av sitt jobb då.
Om man äter när man är hungrig och inte äter sådant som triggar inflammationer så är nog chansen att man skall må bra ganska stor.

Annons:
AnnaFagerell
2015-06-09 19:09
#7

Jag har så lågt blodtryck att det kanske är det som gör att man inte kan göra nåt utan att äta? Sjukligt lågt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sindri
2015-06-09 21:08
#8

Jag har också lågt blodtryck. 110/70 och sånt. Men är du säker på att det blodtrycket och inte att du känner att du har lågt blodsocker?

Att du är lite darrig i hela kroppen, har svårt att tänka klart, ibland huvudvärk, känner dig lite svimfärdig. Själv klarade jag knappt att klä på mig innan jag fick äta - avskydde att bo på hotell. Ville i princip åla från sängen till köket.

AnnaFagerell
2015-06-10 08:00
#9

Ditt är inte superlågt. Jag har så lågt att sjukvården jämt dubbelkollar. Frågar om jag kan stå upp etc. Dock har jag inte så jättestora problem av lågt tryck. Nä det är inte sockerfall. Men jag får lågt blodsocker fort, det får jag. Men tror det är normalt att kroppen behöver mat för att kunna arbeta. Sen ska man självklart tänka på vad för slags mat. Jag äter mkt lite, väger 55kg till mina 165cm. Är sällan jättehungrig men måste äta på fasta tider för att orka jobba. Idag ska jag lyfta 500 grisar!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sindri
2015-06-10 08:17
#10

Usch! Det låter jättejobbigt med så lågt blodtryck. Jag har svårt att stå i kö (vänta på grön gubbe) etc. Fick alltid hör att det var bra att motionera, men under de år jag kunde springa sprang jag mycket utan att det påverkade ett dugg.

Har inte sjukvården NÅGON slags lösning för dig? Å andra sidan har de också jämt sagt till mig att -Ta det som en livförsäkring.
Har du provat att ta extra salt? Jag har alltid en liten burk med havssalt med mig, speciellt när det är varmt. Tycker det känns bättre med mer salt, men det är ju högst ovetenskapligt.

Visst behöver kroppen mat för att kunna arbeta. TS säger inte att hon äter mindre per dygn för att hon gör ett långt uppehåll mellan två måltider. Man kan skyffla in rätt mycket under 8 timmar 😉 Om man har ett blodsocker som håller sig stabilt så kan kroppen lagra födan och ta av den under resten av dygnet. Det kunde inte min kropp förut, men nu kan den det och det passar mitt sätt att leva jättebra.

Du verkar ha svårt att lägga på dig vikt och behöver kanske därför äta oftare, jag har ungefär samma vikt/längdförhållande som du och trivs jättebra med det, men förut när blodsockret var svajigt la jag lätt på mig.

AnnaFagerell
2015-06-10 19:28
#11

Jag försöker att inte äta för mkt skräp för då mår jag inte alls bra och får en massa humörsvängningar och lågt blodsocker. Salt försöker jag undvika men du menar alltså att jag kanske får för lite? Jag är dålig på att dricka och det gör nog sitt till antar jag. Jag måste äta med 3-4 timmar mellan för annars blir jag svimfärdig. Kan räcka med en banan. Har lite dippar ungefär som en diabetiker och det kvittar egentligen vad jag stoppar i mg bara det är nåt. Nä sjukvården säger bara det är bra med lågt tryck å att jag bara ska tänka på det när jag reser på mig å så men jag blir lätt illamående och yr, även när jag själv kör bil. Så inte bara positivt tyvärr.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sindri
2015-06-10 21:10
#12

Om jag skulle äta en banan (eller ännu värre äpple) när jag få lågt blodsocker så skulle jag må bra ett par timmar men sedan få lågt blodsocker igen.

Jag var förut tvungen att äta var tredje timme och tyckte det var väldigt begränsande och jobbigt. Nu äter jag mer näringstät mat (protein, fett, grönsaker) och undviker kolhydrater och jag håller mig mätt länge. Behöver i regel bara äta två gånger per dag. Eftersom jag alltid har en massa grejer på gång tycker jag det är toppen - sparar massor med tid.

Om du försöker undvika salt så får du kanske för lite salt i dig. Vi har en salthysteri här i landet, men andra fakta talar för att vi får i oss för lite salt. Om du inte äter mycket fabrikslagad mat och skräpmat kanske du får i dig för lite. Köp lite fint havssalt (utan antikoagulationsmedel) och salta lite extra på maten. Saltet binder också lite vätska i kroppen och innehåller mineraler som du behöver.

Börja bara inte med mycket på en gång utan öka gradvis så kroppen får vänja sig.

Esthe90
2016-01-25 21:20
#13

Hej nypisnina! Jag blev glad över dina tips om bättre mat :) tror också att inflammationer beror mkt på vad man äter. Har precis börjat göra egna smoothies med mkt frukt och grönt, känns bra och fräscht! Ska försöka skippa gluten även om jag älskar iprincip allt som det finns i. Du får gärna skriva på min sida om du vill fortsätta diskussionen! Mvh Esthe

Annons:
nypisnina
2016-02-08 09:50
#14

Någon som har testat att äta såhär?

Jag fortsätter, ibland är inflammationerna mer envisa så blev det sprutor igen, men det hjälper att hålla sig ifrån vissa saker och minska på andra.
Gluten verkar vara den största boven för mig.

#13 Vad roligt att det uppskattades. Hur går det för dig? :-) Självklart kan du svara i pm om du hellre vill det så vi kan diskutera mer ingående. :-)

Esthe90
2016-02-18 23:07
#15

#14 Verkar svårt att pm:a via mobilen.. :) Jag har jättesvårt att utesluta gluten eftersom jag älskar bröd, kakor osv men jag har åtminstone fortsatt med smoothisarna och fastnat för en med grönkål, äpple, äppelcidervinäger, vatten och isbitar(från boken "Hälsokick"), är godare än det låter :) Har även börjat köpa mandelmjölk och havremjölk för att dra ner på laktoset. Sett att det även finns ngn form av kokosmjölk(för att dricka) och det skrev du ju mkt om först. Är det bättre än de andra? Jag har ännu inte fått ngn konstaterad diagnos men det som ligger närmast tillhands är "reaktiv artrit". Fick det efter ett slag i axeln och sen började det svullna lite varstans. Förstår inte varför, ingen i min släkt har diagnostiserats med reumatism.. :(

Upp till toppen
Annons: