Annons:
Etikettskola-och-jobb
Läst 1799 ggr
[brinker]
2/22/15, 11:21 AM

Instabilt bäcken

Hej… igen.

Min kiropraktor gav mig "diagnosen" instabilt bäcken, vänstra sidan är väldigt svajjigt och leden är överrörlig. Har även muskelinflammation längst ländryggen och ev leden.

Håller just nu på med bålträning.
Han sa att jag kommer ha det hela livet men träningen avgör hur pass mycket smärta jag kommer ha. Just nu har jag 0 muskler som stabiliserar bäckenet. Han sa till och med att jag absolut inte får skaffa barn just nu. Antar det är allvarligt då.

Min fråga är, och jag grubblar mkt över detta just nu.
Jag jobbar som vårdbiträde inom äldreomsorgen, som jag är nu är jag chanslös att jobba och kommer falla ihop efter en dag, klarar knappt 1 tim promenad utan ren utmattning, smärtan kommer redan efter 20 minuter.

Är vården ett passande yrke om man har dessa "problemen"? Mer specifierat, inom äldreomsorgen?

Jag hade tänkt satsa på yrket, men jag vet att när jag jobbar har jag 0 energi till att träna, promenera osv, jag kommer hem, äter, sover, jobbar. Efter arbetsperioderna är jag helt utmattad och blir även ofta deprimerad.

Och nu då även detta med bäckenet.

Jag har 0 stöttning hemma, de tycker jag bara överdriver. Men om någon där ute som har samma "problem" ni vet hur j*vla ont det gör, vissa dagar går det inte äns att gå, vet inte hur ofta jag har gråtit av ren smärta.

Visst kan det bli bättre, jag jobbar hårt med träningen att det ska bli bra, för till sommaren har jag jobb inom äldreomsorgen och jag måste bli stark till dess!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Nettan4
2/23/15, 8:03 PM
#2

Hej! Känner igen mig i mycket, dock inte den diagnosen. Har mycket besvär med ländrygg och höftregionen med kraftiga smärtor varvat med molande värk, även jag fått träning för bålen och för mig har det blivit lättare efter att ha varmvattenstränat i 1,5 år men kommer och går. Jobbar själv inom äldreomsorgen dock som sjuksköterska och kan säga att det är lite lättare, vet inte om jag hade fixat undersköterskeutbildning med den värk jag har/haft. Dock är arbetet en sån glädje för mig och de gamla ger så mycket tillbaka. Har inget bra tips eller råd att ge dig men kan nog hålla med om att träningen kan lätta besvären men inte ta bort dem helt. Styrkekramar

Nettan4
2/23/15, 8:04 PM
#3

Undersköterskejobbet skulle det vara

[brinker]
2/23/15, 8:42 PM
#4

Värken sitter typ i korsbenet, ländryggen och ibland höfterna.
En molande värk i olika smärtnivåer finns alltid och beroende på hur mkt jag gör får jag extrem smärta så jag knappt kan gå och det gör ont att gå.

tex. idag diskade jag, tvättade 3 fönster och halvvägs in när jag hängde upp tvätten kom värken, ordentligt, ca 20 min senare fick jag den värken som gör ont när jag går, sitter, står, den är hemsk!

Tar ipren 400mg 2 ggr om dagen nu för tillfället den dämpar den molande värken men tar inte bort den extrema smärtan. Tar den mest för inflammationen. Har citadon för smärtan.

Ja, undersköterska är ju också att man måste vara alert, en äldre kan ramla, halka, svårt att komma upp, alltså det är rätt tungt för det mesta. Jag får helt enkelt avvakta och se.

Jag kör på med sommar jobbet, märker jag att kroppen säger ifrån så får jag nog helt enkelt lyssna, för nu har jag 3 månader att bygga upp muskler och bli frisk. Blir jag inte det på den tiden så… ja.

Nettan4
2/24/15, 8:12 PM
#5

Nä du ska ju lyssna på kroppen och det tar tid att bygga upp muskler, är inte roligt när det bara tar stopp och man går som en gammal tant och får stödja sig överallt.

FrökenFräs
2/26/15, 3:27 PM
#6

Det som är bra med vårdyrken är ju att de spänner över så ofantligt många sektorer. Jag jobbade mycket inom vården som ung och kan helt klart säga att inte en enda arbetsplats var den andra lik så det finns säkert goda chanser att du kommer att hitta rätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: