Annons:
Etikettokänd-diagnos
Läst 26251 ggr
[jenny-]1
2/5/15, 8:27 PM

Svullen fot (i 2 års tid!)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Har kopierat min fråga/historia från netdoktorn.se där jag ställde min fråga först, om det ser lite konstigt ut. Orkade inte skriva om allt, ni förstår säkert varför! Testar att skriva min fråga här med, kanske någon som känner igen det, vem vet! Jag vet inte om det är reumatiskt.. 

Sedan två år(!) tillbaka har jag haft problem med en svullen fot. Det är högerfoten som är svullen, mestadels under trampdynan fram, hålfoten samt ovansidan (fotryggen?). Det spelar ingen roll när på dygnet eller aktivitet - foten kan svullna upp när som, det sker DAGLIGEN eller håller i i dagar/veckor. Men det går inte en dag utan att jag är svullen i foten.
Jag är 24 år (i april), tjej, använder inte hormonella preventivmedel (kör kondom) och är inte gravid. Normalvikt, ganska vältränad, rör på mig dagligen, äter varierat och till 99% hemlagat från grunden = nyttigt! 
Det här hände från en dag till en annan, utan att jag kommer ihåg att foten vart utsatt för något trauma. Foten har normal hudfärg trots svullnaden förutom tre ggr under de här två åren då foten varierat mellan blått/lila/grönt bara under några timmar. Senast gången den skiftade i färg var första sommaren (2013). Då åkte vi in för misstänkt blodpropp, men det var det inte. 
Jag har genomgått vanlig röntgen ca 10 veckor efter foten först blev svullen (början på sommaren 2013). Det visade inget särskilt. Jag har genomgått magnetröntgen, i somras (2014). Det visade bara att det var svullet, men ingen anledning. Vart hos ortopeden och uteslutit Mortons syndrom/sjukdom. De vanliga blodproven (inflammation och infektion?) visar inget särskilt. Fler blodprov har vi inte tagit vad jag vet. Läkarna ser hur svullet det är. 
Svullnaden går inte ner utav högläge eller vila (har VILAT foten i sju veckor som längst utan minsta lilla förbättring). Den blir inte heller bättre av motion. Jag tycker den svullnar snabbare och mer om jag har motionerat, men ofta svullnar den lika lätt upp efter flera dagars vila av ingen ansträngning alls. Jag äter inga mediciner. 
Är så ledsen och det känns som jag bara slussas runt från läkare till läkare och ingen vet vad det är. Ordineras bara vila och stödbandage, vilket inte hjälper alls! Varken med eller utan stödbandage. Ett par skor fick jag klippa för att komma ur. Ibland får jag gå till jobbet i två nr för stora foppatofflor för det är det enda jag får i foten i. Har inte haft högklackat under den här tiden, så det är inte det heller. Har ergonomiska arbetsskor - utprovade för mig. Spelar ingen roll vilka skor jag har eller om jag går barfota. 
Har uteslutit gluten, laktos, kött osv i omgångar i kosten. Förändrar ingenting. 

Ska jag behöva köpa två olika skor i två olika storlekar resten av mitt liv? 
Allt känns bara hopplöst. Från att ha varit optimistisk och tänkt att vi snart hittar lösningen fram tills i somras till att känna hopplöshet och nedstämdhet. Jag vet ju inte ens om det är något "allvarligt" i en annan del av kroppen som skapar detta. Jag är ju inte någon hypokondriker som letar fel direkt annars!

Fick förövrigt veta att jag har cellförändringar på livmoderhalsen (fick veta det våren 2014) och ska dit på en tredje kontroll nu i mars då andra kollen/provsvaren fortfarande visade på förändringar. Kan det hänga ihop? 

Har ofta ont i äggstocks/njurtrakten. Fick veta på senaste gyn-undersökningen att äggstockarna ser normala ut på ultraljudet. Men den molande värken består. Den hänger med flera ggr i veckan och går inte efter menscykeln. 

Är så tacksam om jag kan få svar, ens bara om det är något som kan vara värt att kolla upp! Ska tillbaka till vårdcentralen imorgon, får se vart jag remissas vidare den här gången. Vilka prover kan vara värda att ta? Några funderingar på vad det kan vara? 
Vad som helst! Griper efter halmstrån, men är desperat.. Det här har börjat påverka min vardag alldeles för mycket!

Det skiljer ett år mellan bilderna, och så ser foten ut idag med, så det är inte väderrelaterat.

Annons:
Nettan4
2/6/15, 10:10 PM
#1

Har inget bra svar men om du trycker på svullnaden blir det som en grop efter då? Min tanke var om det kan vara något med kärlen så att det samlar på sig vätska, har du provat stödstrumpor nån gång? Lymfödem?

[jenny-]1
2/8/15, 12:31 AM
#2

Blir ingen grop, har iaf varit och tagit fler prover. Det är ju ett slags lymfödem, men de vet inte vad det beror på. Verkar som det inte ska bli så illa som för andra med lymfödem eftersom det inte ökar i storlek. Men det verkar inte bättre än att jag får leva med det resten av livet.

Tack för svar!

Humam
11/18/19, 4:44 PM
#3

Hej Jenny Har haft samma besvär med hfoten i 3månader, alltså besvär med både fötter o mest hälen men just höger fot så svullnar den i fotryggen vid sidan o kanske runt leden. Har varit ganska snäll med fötter innan besvären o inte haft någon skada förutom att det började lite som morton då ena dagen hfot o andra dagen var höger bra o då flyttade besvären till vänster fot . Men sen vart de hälen i både fötter istället för morton. Skulle vara tacksam om du kan dela med dig dina erfarenheter eller duktiga läkare eller sjukgymnast som är vettiga. Mvh Humam Azzawi

Upp till toppen
Annons: