Annons:
Etikettallmänt
Läst 2520 ggr
[brinker]
2015-01-20 13:09

Tietze Syndrom

Hej,

För ca 1 månad sedan efter en undersökning diagnotiserade min läkare mig med Tietze Syndrom, jag hade/har haft värk v.revben sedan augusti-2014 och sjuk sedan dess. Gått på många läkarebesök innan min diagnos oxå.

Blodproverna var dock fina (förutom järnbrist vilket jag brukar ha)

För 1 v sedan blommade värken upp ordentligt, bröstben, ländrygg, revben, höft, nacke, v.arm. Kunde inte röra mig o tog över gräns på alvedon o ipren (får magkatarr av ipren).

Lite bättre nu, kan röra mig, men anstränger jag mig får jag mkt ont!

Sjukgymnasten sa jag skulle ta ett ordentligt snack med min läkare, ska prata med läkaren om några dagar.

Har problem med att sova pga smärtan. Har ju inte tänkt på detta innan, men har haft värk i ländryggen i säkert 1 år och sömnproblem/trötthet/koncentrations+minnessvårigheter i  över 2 år.

Kan man ha Tietze med fin sänka?

Annons:
Lia
2015-02-09 02:35
#1

Ja det kan man nog. Jag har haft Tietzes sen november 2013, och jag har dåliga prover jämt, men de kopplar det inte dit i alla fall. Jag har haft dåliga prover länge. Ingen hjälp får jag heller. Mitt är också på vänster, hade lungsäcksinflammation på samma sida för något år sen också.

[brinker]
2015-02-09 09:25
#2

Ungefär som jag känner mig.

Mitt blir bara värre och inga svar får jag.
Ska till läkaren imorgon och kolla igen.
Min läkare föresten tog tillbaka diagnose tietze eftersom jag hade fin sänka så sa han att han inte kunde ge mig en förklaring till min smärta.

Gick till en annan som sa det var en nerv i kläm, skickade mig till röntgen (vanlig) men mitt skelett såg så fint ut. (skönt att veta.) Imorgon ska jag till nästa läkare.

Nu har det gått så långt attt jag är mentalt utmattad, så nu får de se till att kolla igenom mig ordentligt!

Lia
2015-02-09 13:37
#3

#2 Det kan ju faktiskt vara kostokondrit också. Det är samma sak, fast utan inflammation.

[brinker]
2015-02-10 10:31
#4

Jag har läst lite om det.

Läkaren trodde denna gången att det var muskelinflammation.
Jag skulle ge det 2 veckor, fick 2 andra mediciner.
Jag testar, försvinner det inte om 2 v så kommer jag tillbaka minsann!

Det känns ju som om de inre organen ska explodera när det är som värst o som att jag ska få en hjärtinfark. Men… läkaren är den med utbildning. Är bara så utmattande.

Lia
2015-02-10 12:50
#5

Ja alltså Tietzes känns ju i revbenen, mest på framsidan. Hoppas det går över!

Upp till toppen
Annons: