Annons:
Etikettokänd-diagnos
Läst 3185 ggr
Anna J-K
2014-12-04 17:56

Bechterew

Jag undrar om någon vet huruvida stelhet i ryggen är ständigt närvarande vid bechterew? 

Jag har de senaste ca två åren haft ont på höger sida av ryggen, från nedre revbenen och ner till höften. Det onda kommer efter några timmars sömn och är som värst mot morgonen. Det gör ont när jag vänder mig, men samtidigt kan jag inte göra annat än snurra runt i sängen för att försöka hitta en bekväm ställning. Förr låg jag alltid på mage och sov, men detta är helt uteslutet eftersom det känns som att ryggen får kramp och gör jätteont. 

Jag är stel och öm ungefär en timme efter att jag stigit upp och sedan försvinner ryggvärken och även stelheten nästan helt. Kan känna av det när jag suttit stilla vid datorn en längre stund, och då hjälper det att röra på sig. 

För ungefär ett år sedan sökte jag läkare, men fick som väntat inte så mycket hjälp. Inga prover togs, men jag fick utskrivet pronaxen att äta i två vekor. Detta hjälpte lite men värken kom tillbaka ganska omgående när jag slutat med tabletterna.

Eftersom värken går att hantera har jag försökt att inte tänka på det så mycket, men nu börjar det ändå kännas onormalt att aldrig sova en hel natt så idag uppsökte jag läkare igen. Han avskrev dock något reumatiskt direkt eftersom han tyckte att jag var för rörlig i ryggen, han menade att jag isåfall skulle vara starkt begränsad i rörlighet. Stämmer detta? Han trodde mer på något muskulärt eftersom jag beskrev en så pass diffus värk som var lokaliserad som ett band kring midjan.

Inte för att jag hade väntat mig någon diagnos, men gärna någon form av utredning. Min mamma har psoriasis och artros och min bror har juvenil reumatoid artrit. För fyra år sedan fick jag dessutom en kraftig irit, vilket jag visserligen inte känt av efter det men jag har nu förstått även detta är en indikator på Bechterew.

 Å andra sidan har min smärta inte växlat sida under dessa år, sitter liksom baktill och runt midjan strax under revbenshöjd.  Har även ömhet på framsidan över höften, men det strålar inte ner i skinkan eller benen.

Vad är er erfarenhet när det gäller Bechterew, låter detta som en tänkbar diagnos och hur gör man isåfall för att bli tagen på allvar och få till en utredning? Eller stämmer det att jag borde vara ständigt stel med nedsatt rörlighet om det rörde sig om Bechterew?

Tacksam för alla erfarenheter ni kan dela med er av!

Annons:
per_70
2014-12-08 01:23
#1

Hej Anna.

Jag känner igen detta du beskriver i allt.

Det är väldigt misstänkt Bechterew. Har du tagit Blodprov? tror mig komma ihåg att det man har vid denna sjukdom är HLA B27.

Jag har i höften, eller hade det bara där i början, nu har det slagit sig på skuldror nacke.

I höften molvärker det för det mesta, men vid skov som det kallas. När man får fruktansvärda inflamationer i muskler som sedan gör för att jag ofta får tendenser av dubbelsidig ischias , ända ner i fötterna.

Men nu detta jag fått i skuldror samt nacke. Är något som jag inte skulle önska en ovän ens.

Känns som en mutation pågår i överdelen av ryggen.

Har nu mera ständig värk, samt att det känns som om nacken vill framåt. Måste sträcka ut och bända ut där verken sitter.

Förr räckte det med att göra detta på mornarna, som nu har övergått till flertal gånger per dag.

Varit remiterad till reaumotolog en gång, men blev tillbaka remiterad till familjeläkarna. Och skulle jag vilja ha hjälp i framtiden så skulle jag bara höra av mig. Men försökt få hjälp tre gånger sedan dess.

Så kan ju säga att jag gett upp hoppet. Kan ju tillägga att jag fick då Orudis retard 200 mg, år 2004 tror ja det var. men dock de funkar inte längre.

Åkte på en stroke för drygt 1½ år sedan. säger de, men jag tror att det är denna sjukdom som gjort det. För att nu när det trycker så i nacken så vid väldigt svåra skov så blir man helt omtöcknad. Och då måste jag lägga mig på golvet och trycka tillbaka skulderpartiet(så att svanken landar i golvet) som står rakt ut. Och sedan försöka trycka på de leder som är orsaken till, så långt man når själv.

Den hjälp jag får är varmvattengympa samt sjukgymnastik. Men innan jag ens ska kunna gör detta så måste jag ha något som verkligen lindrar hämmar värken.

Tränar jag så blir jag än stelare, och får sota för det 1-2 dygn efter.

M.V.H.

Per.

per_70
2014-12-08 01:34
#2

Hej igen.

Glömde det med revbenen.

Känslan av att de ^^ trycker ihop uppåt ihop med nackproblemen jag fått.

Kan även tillägga att min far har väldigt grav del av denna sjukdom.

Hans nacke är nästan helt framvuxen, från skuldrorna, samt nedre delen är något böjd.

även tagit bort en del av de nedre revbenen två eller tre, för att de pressade uppåt.

Även bytt höftkulor ett par tre gånger. Väldigt vanligt vid denna sjukdom.

För min del kan det nog snart vara dags, känner jag.

M.V.H.

Per.

Upp till toppen
Annons: