Annons:
Etikettallmänt
Läst 3045 ggr
frida92
2014-10-06 12:30

Sysselsättning/Arbete

Jag är så pass dålig i kroppen att jag varken orkar jobba eller studera just nu. Men det kan bli så fruktansvärt tråkigt att bara gå hemma också! 😢

Vad gör ni andra för något? Berätta gärna vilken diagnos du har och vilken medicin du tar just nu.

Annons:
VildaVittra
2014-10-06 12:37
#1

Jag har inte reumatism, men är också sjuk och går hemma. Något jag sysselsätter mig med är hantverk. Nu vet jag inte om du klarar att göra saker med dina händer, men kan du virka/sy/sticka, så finns det många organisationer som skickar barnkläder till andra länder eller till hemlösa. Som denna: http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Sticka-och-skicka/

Då bidrar man ändå på sitt egna lilla sätt till samhället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

frida92
2014-10-06 13:21
#2

Jag pysslar lite men händerna är de jag har kraftigast inflammation i så har mycket svårt att använda dom tyvärr. Älskar annars att sticka och göra olika hantverk! Kul att du har något som du tycker är kul att göra i alla fall 🙂

VildaVittra
2014-10-06 13:33
#3

Då kan man sälja saker på tradera åt släkt och vänner mot en procent för att ha något att göra. För det är verkligen vidrigt att gå sysslolös. 

Eller skaffa massa djur precis som jag (då får min dag struktur eftersom de ska matas två gånger om dagen). Jag har angorakaniner, den ullen skulle nog också gå att sälja på tradera. 😎

Ja, jag är tacksam för att jag kan hantverka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

frida92
2014-10-06 13:45
#4

Tack för tips och idéer! 

hehe ja jag skaffade hund för 2 år sen! Bästa jag gjort!! Ger lite struktur på vardagen men jag behöver mer saker att göra för att stimulera huvudet..! 

haha ja sälj den ullen riktigt dyrt! 😉

Eda
2014-11-09 22:51
#5

Hej Frida!

Jag är 74, har ingen reumatism, men gillar fortfarande att göra olika saker så jag förstår att det kan vara jättetrist att inte ha något att göra. Själv började jag vid 71 år att blogga om aktiviteter, tips och kläder för personer med funktionsnedsättning. (Har på två år till min stora häpnad fått över 120.000 sökningar.)  Du kan kolla följande om det är något som passar dig:

Akvarellmålning utan kunskaper

Diverse aktiviteter för personer med rörelsehinder

Textila och konstnärliga aktiviteter för personer med rörelsehinder

Vidare arbetar min man och jag som volontärer på Läkare Utan Gränser, när vi behövs. Om du bor i Stockholm såg jag nyligen att Frivillig väntjänst behöver fler volontärer http://frivilligvantjanst.se/   (De är politiskt och religiöst obundna). Man bestämmer då helt själv hur mycket man vill göra t.ex. prata med någon pensionär kanske 1 gång/vecka, följa med på läkarbesök och allt möjligt annat. Har man svårt att ta sig från bostaden, kan man kanske ställa upp och ringa kontinuerligt till någon ensamstående.
Bor du någon annanstans kan du själv ta kontakt med skola, äldreboende, hjälporganisation etc. och fråga om du kan vara till någon hjälp. För de flesta människor finns det faktiskt meningsfulla aktiviteter, men det gäller att själv vara lite aktiv.

Hoppas du hittar något roligt och för dig givande att göra!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

AnnaFagerell
2014-12-03 05:58
#6

Bechterews, RA , fibro. Jobbar 100% på lantbruk

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Lill-Kisse
2014-12-06 18:16
#7

Frida!
I din ålder är det väl lämpligt att bygga på sin utbildning. Vad vill du bli?
Försök hitta intressant utbildning eller kurser. Det stimulerar samtidigt som umgängeskretsen utökas.

lisinda
2015-01-01 20:19
#8

är 20 år och jag  systemisk reumatism.  Just nu när det ä kallt ute mår jag inte så bra och äter den del mediciner som, naproxen, kortison och roactemra (dropp). 

Jag är vikarie på dagis tills jag hittar ett jobb, vilket är svårt då man är sjuk. Men ska plugga vidare efter sommaren hoppas jag. Annars sysselsätter jag mig mycket med min hund då hon får igång min rörlighet väldigt bra :)

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

[brinker]
2015-01-20 13:14
#9

Är sjukskriven till feb. Kan inte göra så mkt pga värken, o får inte göra så mkt. Tv serie marathons, trakasserar föräldrarna med tele samtal, sover. Är allt jag orkar för tillfället. Jobbar som vårdbiträde inom äldrevården annars i vanliga fall.

Bjallstal
2015-01-26 16:56
#10

Atypisk Seronegativ RA, 22år, Humira, Metoject, Kortison. Jobbar inom bilindustrin som maskinoperatör(fysiskt as fuck!)
2013: Sjukskriven 4 månader
2014: Sjukskriven 6 månader 
2015: Hittils 2 veckor, igång och jobbar igen men går sådär.

Det är ett helvete att vara utan sysselsättning en längre tid, jag köpte hund förra sommaren och han är min stora glädje när jag är hemma. Jag försöker träffa vänner(många som studerar och jobbar udda tider) räcker med en kopp kaffe och lite prat. Seriemaraton, städa alla skåp och vrår. Sova, gråta och skrika ingår också, då jag blir ledsen, förbannat och väldigt rädd för framtiden.

Nu försöker jag ta tag i min fysik B-kurs jag måste klara för få börja plugga på universitet till hösten.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2015-01-26 16:56
#11

Vill du prata eller bara kräka av dig på allt så skicka ett PM

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

nypisnina
2015-02-23 14:49
#12

Jag jobbar heltid på kontor inom mekkonstruktion.
Har JIA och äter just nu både kortisontabletter, sulfa och har nyligen fått kortisonsprutor i vänster knä, just när knät började kännas bättre så började höger knä j*vlas också och ska till läkaren för uppföljning nästa vecka och förhoppningsvis bli sprutad i höger knä också.
Jag är så trött av både värken och biverkningarna som jag får av sulfan (det är värst när jag nyss har höjt dosen, vilket jag har gjort nyligen) och efter jobbet så blir det bara tv:n just nu faktiskt.
I vanliga fall så är låg och högintensiv träning en bra medicin men jag har inte kunnat träna ens för jag kan knappt sköta om mina hästar.
Jag brukar alltså titta på tv, helst serier och/eller filmer, läsa tidningar och mysa med katterna.

Upp till toppen
Annons: