Annons:
Etikettallmänt
Läst 1592 ggr
[Torpedtass]
2014-09-19 13:19

Ingen aptit som reumatiker

Min aptit är intet existerande, känner aldrig av någon hunger.

Jag äter aldrig frukost, äter endast middag och till min fasa tampas jag med ett sötsug som heter duga så kvällarna blir det mest godis. Det är allt jag äter.

Jag vill äta mer regelbundet för då vet jag också att sötsuget skulle försvinna men jag känner ju ingen hunger och ingenting i frukostväg lockar. Mellanmål har jag aldrig ätit i hela mitt liv, inte ens när jag var barn.

Har läst att Bechterew sjukdom kan leda till minskad aptit, jo tackar ja.

Min fråga är nu hur man bryter svältcirkeln? Hur har ni det med aptiten? Har ni suttit i samma sits? Hur fick ni balans?

Jag är inte smal, tvärtom behöver jag gå ner men mitt godisätande sätter stopp för det. Jag kan heller inte börja äta mediciner förrän jag börjar äta regelbundet då medicinerna jag ska ha är riktigt starka och risk för magsår är stor om man inte äter bra.

Har pratat med flera läkare och psykologer kring detta problem och endast fått svaret att jag ska sluta med godis tvärt och börja äta frukost… hjälpte inte mig så värst precis då det är svårt att tvinga i sig frukost när man inte känner av hungern, då spyr jag nästan av att äta istället. Pratat med dietist när jag var gravid (6 mån sen) men fick där rådet att börja äta fisk, proteinrik kött mm… hjälpte inte heller då jag är vegetarian och vegetarisk kost var lite hysch hysch lullull för dietisten.

Har frågat på flera grupper på fb men bara fått svar som "så är det för en del", så nu vänder jag mig till er här och hoppas på att ni har idéer.

Som det ser ut nu kommer jag få hjärt- och kärlsjukdomar väldigt fort om jag fortsätter i denna stil och inte får ner vikten och lär mig äta.

Annons:
VildaVittra
2014-09-19 13:23
#1

Klarar du att dricka på morgonen? För då kan ju en smothie kanske vara något?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Torpedtass]
2014-09-19 13:27
#2

Vatten nej, då får jag upp magsaft i munnen. Klarar inte ens av att äta en frukt. Väntar oftast till 13-14 tiden innan jag dricker något trots att jag vaknar mellan 5-8 varje morgon.

[Torpedtass]
2014-09-19 13:28
#3

Kan ju tillägga att jag hittills idag druckit ett glas färdigpressad juice. Jag borde vara hungrig då jag åt sist klockan 18.00 igår men känner inte av det.

Upp till toppen
Annons: