Annons:
Etikettokänd-diagnos
Läst 2057 ggr
Vickan47
2014-08-04 20:31

Sklerderomi/systematisk skleros

Hej!!

Har fått diagnosen Systematisk skleros som nu satt sig på lungorna, får cellgifter och kortison. Tänker  på kosten och försäker tänka lchf…Sväller lätt och nu under sommaren och värmen blir det lätt värre, så tänkte försöka se om det känns bättre med mindre kolhydrater. Någon mer här som har sjukdomen??

Annons:
Mileva
2014-08-05 09:05
#1

Hej Vickan! Eva heter jag. Fick min diagnos begränsad systemisk skleros med lungengagemang , i mars förra året. Medicinerar med Mabthera (infusion), cellcept och prednisolon. Känner bara en till med den ovanliga diagnosen. Jag har också drabbats av svår RA. En väldigt aktiv sajt med mycket info är Scleroderma Foundation. Själv äter jag lågkolhydratskost, LCHF, och mår mycket bättre av det. Evidensen för att minska kolhydrater rejält och öka fettintag ökar ju fler studier som görs. Kolla seriösa sajten www.ettsotareblod.se .

Vickan47
2014-08-05 10:02
#2

Hej Eva!! Tack för ditt svar!! Ska kolla upp den sajten genast, är med i en grupp på fb men det är väldigt många danskar och norskar där, har lite svårt att läsa allt ;) Jag har varit under utredning under fyra år nu och nu har de sett att mina lungor blivit angripna. Måste få fråga dig, vad innebär RA? PAH har jag läst om men inte RA.  Hur mår du annars? Med vänlig hälsning/Victoria

Mileva
2014-08-05 12:37
#3

Hej igen! RA är alltså ledgångsreumatism. Mycket ovanlig kombination! Jo tack. Lungorna är bättre, medicinen har hjälpt. Händerna har jag det ganska jobbigt med, de blir tajtare och tajtare. Tränar de varje dag. Skönt att slippa Reynodsattacker nu när det är varmt! Fick ett svårt skov av ledgångsreumatismen förra sommaren och har varit sjukskriven sedan dess. Är mycke bättre nu och hoppas komma igång och jobbs lite i höst. Hur är det med dig?

Mileva
2014-08-05 12:37
#4

Hej igen! RA är alltså ledgångsreumatism. Mycket ovanlig kombination! Jo tack. Lungorna är bättre, medicinen har hjälpt. Händerna har jag det ganska jobbigt med, de blir tajtare och tajtare. Tränar de varje dag. Skönt att slippa Reynodsattacker nu när det är varmt! Fick ett svårt skov av ledgångsreumatismen förra sommaren och har varit sjukskriven sedan dess. Är mycke bättre nu och hoppas komma igång och jobbs lite i höst. Hur är det med dig?

Upp till toppen
Annons: