Annons:
Etikettpsoriasisartit
Läst 3728 ggr
Nettan4
5/1/14, 8:26 PM

Fråga till er med psoriasisartrit

Hej alla! Jag går här hemma och funderar och läser på om psoriasisartrit och att prover och röntgen kan vara utan anmärkning men att man ändå kan ha denna sjukdom, då reumatologläkaren jag träffat anser att det jag har är muskelfästinfl och att det inte är ngn aktiv infl så de behandlar inte mig. Hur fick ni eran diagnos, på vilka grunder? Jag själv känner smärta nu i snart varenda led som finns, upplever stelhet framför allt vid stillasittande/liggande, ingen direkt svullnad syns och prover/röntgen jag tagit visar inget (förutom två diskar som är lätt dehydrerade=uttorkade) och har en psoriasis i botten.

Annons:
AnneN
9/22/14, 3:49 PM
#1

Puffar upp denna fråga då jag också undrar hur ni fick er diagnos.  Jag + läkare på vc misstänker att jag kan ha psoriasis artrit, men jag fick avslag på remissen till reumatologen "för att jag inte hade tillräckligt stora problem" 😕

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nettan4
9/22/14, 4:52 PM
#2

Låter inget vidare för dig heller:( Vet inte vad man ska göra, när jag läst om psoriasis artrit så stämmer det in så mkt på mig dock syns inget på röntgen/prover men det står också att det inte alltid syns på några prover/röntgen. Nu väntar jag på ultraljud på knäna för att se om det visar något där.

AnneN
9/22/14, 9:13 PM
#3

#2 Håller tummarna för att du snart ska få veta vad det är du har och att du får den hjälp du behöver.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Emma--]
10/4/14, 12:00 PM
#4

#1 Så då ska du behöva vänta på större problem alltså. Man vill väl gärna få börja behandla tidigt om det handlar om det. Förstår mig inte på vården ibland..

AnneN
10/4/14, 1:41 PM
#5

#4 Ja det verkar inte bättre 😕 Undra just hur stora problem man måste ha får att få hjälp?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ingaarba
12/12/14, 12:17 AM
#6

Jag fick diagnos psoriasisartropati och jag skulle vilja veta vilken skilnad är mellan artropati och artrit? Vilken prognos av sjukdomen och vilken behandling väntar på mig? Finns möjligheten att bromsa detta?

MVH Inga

Annons:
Nettan4
12/12/14, 5:07 PM
#7

Hej#6 Har nu fått diagnosen psoriasisartropati också det jag förstått är att vid artropati sitter det i muskelfästen och senfästen och inte i leder som det gör vid artrit, det jag också förstått är att behandlingen endast är träning och diklofenak eller dylikt, jag får ingen annan behandling iaf trots att jag inte tål preparat så som diklofenak, sedan vad jag förstått är att artropati inte är ledförstörande men jag känner ju som så att värken och stelheten är minst lika handikappande:(

ingaarba
12/18/14, 9:33 AM
#8

Hej, Du har rätt. Jag har läst mycket om den här sjukdomen. Detta sitter exakt i muskelna och senorna. Hos mig  skadar  den  mest senorna. Värken är otroligt stark  i hela kroppen på kvällen och natten. Man kan inte sova utan sömntabletter. Jag har fått behandlingen med ny generations medicin. Den kallas  Arcoxia (etoricoxib)  och är ett nytt NSAID inom gruppen coxiber. Det har godkänts för symtomatisk lindring av artros och ledgångsreumatism (RA) samt smärta och inflammation. Sedan har jag fått sulfasalazin. Det är  medicin som bromsar bara sjukdomen. Jag har förstått att jag  fått  likadan behandlingen som används vid RA och andra reumatiska sjukdomar, tyvärr.

Nettan4
12/18/14, 6:50 PM
#9

#8 Går du hos en reumatolog eftersom du äter sulfasalazin? Jag har testat arcoxia också dock utan nån jätteeffekt

ingaarba
12/19/14, 11:58 AM
#10

Jag har besökt två reumatologer och de båda två konstaterat psoriasisartropati.  Jag har en psoriasis i hårbotten. Då fick jag den här  behandlingen med sulfasalazin. Jag funderade hela månaden och läste mycket innan jag bestämde att ätta sulfasalazin. Det finns inget annat alternativ, värken involverade hela kroppen. LedsenJag har märkt att arcoxia verkar bättre tillsmmans med sömntabletter. På så sätt avslappnas musklerna och känns mindre värk i kroppen.

Upp till toppen
Annons: