Annons:
Etikettbarnreumatism
Läst 1968 ggr
KnutKrut
2014-04-22 18:15

Vad är det som hjälpt mot stelheten?

Min 6-åring har barnreumatism och för tillfället sitter det i nacke och axlar. Han är jättestel och kan knappt röra huvudet alls. Han går på varmvattenträning och vi stretchar nacken så gott det går morgon och kväll samt medicinering. Men det är ändå väldigt stelt.

I påskhelgen blev han plötsligt bättre efter att ha ramlat av sin ponny och knyckt till sin stela nacke. Det gjorde jätteont när han knyckte till nacken, men när vi sedan kom hem var han rörligare än på länge. I går var han stel och öm igen och hade ont varje steg när vi skrittade en liten promenad på ponnyn. Men på väg hem sa han plötsligt att det inte gjorde ont längre även om han var helt stel när vi kom hem. I dag kan han vrida på huvudet nästan som normalt och han är glad och har inte ont.
Men kan det vara ridningen som gjort honom mer rörlig, att ofrivilligt röra sin nacke när ponnyn skumpar eller kan det ha att göra med hur han sover? Han har en platt kudde, men de nätter som han knölat ihop kudden så att den blir tjockare så är han ofta extra stel dagen efter.
Eller är reumatismen så varierande att det ena dagen är helt stelt och gör jätteont för att nästa dag vara rörligt och smärtfritt?

Annons:
AnnaFagerell
2014-04-30 06:01
#1

Har din son varit hos en kiropraktor? Låter nästan som om han skulle behöva uppsöka en sådan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

KnutKrut
2014-04-30 08:05
#2

Jag ska ta upp det med läkaren nästa gång. Den kiropraktor jag själv gått till säger att man i regel inte behandlar barn under 8 år, men kanske att vår läkare kan rekommendera någon som är van att behandla barn.

AnnaFagerell
2014-04-30 16:58
#3

#2 Läkare gillar oftast inte kiropraktorer. Se om du kan hitta en sjukgymnast annars som också korrigerar, en sådan går jag själv till.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
2014-05-01 10:01
#4

Jag tror det hör till kvacksalverilagen som gör att man inte får behandla barn under en viss ålder

l'm back

Upp till toppen
Annons: