Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1937 ggr
tlover
4/13/14, 10:06 AM

Hur hittar man rätt hjälpmedel?

Hej

Jag har reynauds med ledvärk och blåsor på händerna till det. Nu när jag håller mig borta från gluten har jag inte lika ont som förut men jag har fortfarande ont (jag kan tex inte diska utan att få ont men jämfört med förr då jag hade ont varje sekund så är det ju bättre).

Eftersom läkarna inte hjälper (delvis tror jag inte dom tror mig och delvis har jag ett annat funktionshinder som dom alltid räknar som det värsta av det jag har) och jag har tänkt försöka ta mig tillbaka till arbete så behöver jag själv hitta det jag behöver.

Mina största problem är ryggen (om jag går/står mer än 10 min), axlarna (om jag sitter vid datorn med än 20-30 min) och blåsorna på händer fötter (det kommer i skov och beror på var jag får blåsorna hur stort problem det är)

Är det någon som vet hur jag kan hitta rätt hjälpmedel? (ingen medicin som jag testat har hjälpt bra och jag har också IBS så min mage tål inte mediciner så bra)

l'm back

Annons:
Aneema
4/13/14, 10:17 AM
#1

Har du kontakt med arbetsterapeut? En ståstol för arbete vid tex diskbänk? Annars kan det fungera med en hög pall. En fykantig pall kan man sätta "på snedden" och därmed kunna komma närmre intill. Har du skåp under diskbänken kan det löna sig att tömma dem för att kunna ha benen in där och komma närmre. Vid datorn behöver du troligen möblera så du har stöd under armarna, antingen en stol med rörliga armstöd (= troligen dyrt om du inte kan får det förskrivet) eller ha ett bord som är djupt, gärna rundat så det är djupare på sidorna och med det du behöver så långt in att du kan sitta med armarna delvis på bordet. Anänd inte datamus utan andra alternativ som innebär att du kan ha armen med stöd bättre. Fast beror ju så klart på om du har problem med leder i händerna också. Blåsorna har jag tyvärr inga tips för. Hoppas du hittar bra hjälp.

tlover
4/13/14, 10:28 AM
#2

#1 ja men för mitt andra funktionshinder (asperger) men jag har efterfrågat hjälp med lederna där också, kanske kan man få hjälp

(måste gå skriver mer sen)

l'm back

tlover
4/13/14, 11:20 AM
#3

#1 Det kan vara ståstol som jag haft i tankarna (jag har sett nån bild nån gång men har inte vetat vad den hetat) däremot tror jag inte jag kan ta bort så mycket ur skåpen, kanske lite jag får kolla.

Jag kan ha problem med lederna i händerna på värre dagar men det är inte det normala längre som tur är. Varför är mus dåligt? (jag har en bärbar så den har ju pekplatta också men jag använder mest mus).

Bättre stol får nog skaffas och bättre skrivbord längre fram, vet du nått bra exempel på ett bra skrivbord? min man kanske kan bygga mig ett (han är så stolt över sin snick nu så det borde inte vara svårt att övertala honom).

Tack 🙂

l'm back

birgitha
4/14/14, 11:59 AM
#4

Känner igen det du skriver om. Själv har jag SLE, Sjögrens och Raynauds med mycket värk. Inga blåsor dock. Däremot får jag röda eller blå märken under huden som försvinner så smångingom.

Ryggproblemen är de samma som dina. Tror ryggen ska gå av om jag står upp länge än en kvart. Har bälten utprovade av hjälpmedelscentral som stödjer bra. Kör ett schema för musklerna som jag fått genom sjukgymnasten varje dag.

Så mitt enkla råd är att ta kontakt med din hjälpmedelscentral eller sjukgymnast, som kan lotsa dig vidare, där du bor.

Lycka till! Tummen upp

Upp till toppen
Annons: