Annons:
Etikettbarnreumatism
Läst 1672 ggr
KnutKrut
2014-03-24 16:06

Få rätt träning för barn

Jag är mamma till en 6-åring med reumatism. Det upptäcktes för snart ett år sedan och den mesta tiden har gått åt till att häva inflammationer. Jag vill att han ska få hjälp med rehabträning för att hålla sig rörlig och kanske framförallt för att inte känna sig begränsad, att reumatism inte är en anledning att inte röra på sig. Sjukgymnasten vi gått hos innan reumatismen konstaterades (då tränade vi stretching av korta och hårda muskler) sa att de kunde erbjuda varmbassängsträning för barn med reumatism. Det låter ju trevligt, men han har eksem som förvärras av värme och vatten. Vi rör på oss mycket hemma, men orken tryter för honom i längden. Det går att springa en stund innan han blir trött/får ont och då tycker han inte att t.ex. fotboll är roligt annat än att passa lite hemma med familjen. Att gå i fotbollskola är liksom ingen idé. Något som han tycker om så är det ridning. Vi har en ponny hemma som han gärna rider på. Ridningen blir ett varv i skogen och om vi skulle ha ridning som sjukgymnastik skulle jag vilja ha ridning i form av t.ex. rörelseterapi eller ridlektion där fokus är just på rörlighet. Kan man få ridning som sjukgymnastik? Alltså få hjälp av rehab att finna instruktör och kanske även att det kostnadsmässigt skulle klassas som sjukgymnastik? Vad brukar man kunna kunna få hjälp med och vad är bäst/roligast/mest effektivt? Han har problem med fotleder, knäleder, avlar/nacke och för tillfället även inflammation i ögat.

Annons:
lisinda
2014-03-31 19:41
#1

jag fick också reumatism när jag var 5 är 20 nu. Det jag gjorde när jag var lite var att jag gick till sjukgymnast, simbassäng på sjukhuset, ridning och sen såg mamma till att vi åkte till många roliga lekställen där man kunde springa omkring och leka ex lekis (finns i åkersberga) sen satte mamma en tidsbegränsning på hur länge vi skulle vara där ex en timme. För att jag skulle kunna ha kul och få känslan av att jag vill vara kvar och leka och inte "aj vad ont det gör, detta är inge roligt". Så tränade vi upp mina muskler och leder när jag var liten. 

Min sjukgymnast sa att det var bra att rida än att inte göra något alls, för du rör ändå lite på dig och du måste finna styrkan att hålla imot hästen och du tränar armarna när du borstar hästen. Så du kan säkert ha det som sjukgymnastik för honom.

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Bjallstal
2014-04-06 07:36
#2

Vi streckade ofta uppsittna är jag var mindre. Man behöver stretcha ut en hel del muskler när man rider för att inte bli stel. Kommer ihåg enkel del övningar jag fått göra när jag var mindre. Hade häst frånsett att jag var fem tills jag var 21 förra året och kroppen strejkade för mycket. Min läkares mål är dock att jag ska kunna ha häst igen :) Gör det till något kul, kan han röra hästens öron/svans. Höger hand på vänster knå/tå och vise versa. Finns fler övningar än dessa :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: