Annons:
Etikettallmänt
Läst 9002 ggr
Challesengla
2014-03-06 18:48

Problem med försäkringskassan

Jag har en liten men ganska viktig fråga. Har ngn annan här haft problem med försäkringskassan? Att det vägrat betala ut sjukpenning och ifrågasatt din diagnos och hur du fått den?

Jag har varit sjuskriven på 100% i tre veckor, 50% i fyra veckor sbart och ska träffa min läkare nästa vecka för första gången efter min diagnos och biopsi SLE.

Efter diagnosen brakade jag totalt. Alla biverkningar du kan få, fick jag och sressen från jobbet, verkligheten hann ikapp mig. Av den anledningen är jag bl.a sjukskriven och idag kom smällen från f-kassan.

Tips på vad jag ska göra, vända mig?

Annons:
[Shettisar]
2014-03-06 22:50
#1

Åh ja! De första åren efter min diagnos så bråkade försäkringskassan ständigt. Ända tills jag sa ifrån och verkligen talade om för min handläggare vad jag ansåg om henne. Detta tog dock säkert 3år .

Gå till din läkare,förklara läget och att FK misstror dig och ifrågasätter vem som satt diagnos osv..Ge dig inte!!!

litenvovve
2014-03-08 18:49
#2

Min läkare var supertydlig i sjukintyget och beskrev exakt ALLA symptom, hur detta påverkade min vardag samt hur planeringen såg ut med mediciner, vad jag haft för mediciner, vilka arbetsterapeuter, vilka sjukgymnaster och reumasköterskor jag träffat. Det tog inte många dagar innan FK godkänt. Sen har jag världens underbaraste handläggare i min mening!

Be läkaren vara supertydlig så de inte behöver ha kompletterande uppgifter och inte behöver ifrågasätta din diagnos. Ofta när man är sjuk och kanske redan är uppgiven så känns det aldrig bättre när FK börjar bråka. Lycka till =)

birgitha
2014-03-09 14:09
#3

Hur i alla sina da´r kan man ifrågasätta en diagnos??? Något så tokigt har jag aldrig hört! Är de helt galna på FK nu för tiden?

Bara stå på dig och ge dig inte. Det är ju inte deras pengar utan vi skattebetalares! Du kan också begära att få byta handläggare om det inte funkar med den du har.

Hiram
2014-03-15 13:27
#4

Har PSA sedan 17 år och inte blivit sjukskriven en enda dag utöver mina egenanmälda 7 dagar i stöten. Min reumatolog säger att reumatism som kräver mer än så är felbehandlad och ska ha annan medicinering/behandling. Hm…jag är ju felbahandlad isf! Nu sitter jag här, sjukskriven pga utbrändhet men anser ju själv att artriten påverkar min arbetsförmåga fysiskt samt att jag måste sova 12-15, upp t 18t/dygn, värken suger ur all kraft. F.n sjukskriven 10v f rehabilitering av nyopererad tumbas (nr2). Värken efter själva operationen är ingenting mot den jag har haft i händerna de senaste två åren. Får kortison i de övriga leder, ligament o senfästen, nästa medicineringsförsök är Metotrexat, Sulfazalin hjälpte ej. Intresserad av att få höra hur andras reumatologer resonerar om sjukskrivning, känner mig grundlurad av min egen. Jag kan inte prata för min sak m läkare, har ju fått höra i alla år att jag iaf inte är redo för Reumasjukhuset och ska vara tacksam lixom… /Trött o uppgiven

AnnaFagerell
2014-03-19 06:11
#5

#4 AS och RA. Min rematolog frågar mig ständigt om jag kan jobba. Jag har inte varit hemma en enda dag från jobbet pga mina sjukdomar. Tvärt om! Är jag hemma så blir jag sämre. Att jobba hjälper mig mer än någon medicin. Men dom frågar mig om jag kan jobba eller om jag behöver sjukintyg vilket ju tyder på att det skulle vara "okej" om jag inte jobbade. Vad FK skulle säga vet jag inte. Däremot så säger min sjukgymast att högre makter varit på honom för att jag går för mycket dit. Han kontrar då med att jag faktiskt jobbar 100% Känner mig inte duktig när jag kan jobba, det är dock nödvändigt för att jag ska må bra.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2014-03-19 06:12
#6

Lägger till att jag har ett mkt fysiskt arbete

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Challesengla
2014-03-21 14:20
#7

Har fortfarande inte fått en krona från f-kassan .

Jag har fullt stöd av min läkare som tycker deras frågeställning är idiotisk med tanke på all utredning finns dokumenterad. Just nu fungerar inte mitt liv att jobba mer än 4 tim/dag. Hur gärna jag än vill. Orken, kraften finns inte. Då jag arbetar på Ur & Skur förskola 30 barn i åldrarna 3-5 år 4,5 personal så måste jag på jobbet ständigt vara allert. Tänk att tappa bort ett barn? Jag har begärt omplacering till adminstratib tjänst som jag haft i 8 år, men sedan i våras utkommenderad i barngrupp pga ekonomin. SPARA; SPARA; SPARA. Så ser den bistra verkligheten ut inom förskolan :(.

Under de 8 åren har jag knappt haft en frånvarodag trors lite värk då och då. Inte fått en enda krona från f-kassan sedan 2006. Varför tjafsar dom för?? Jag arbetar ju ändå en viss del.

Jag tränar regelbundet på gym med en PT för att slippa gå till sjukgymnast.

Nu ställer facket och arbetsgivaren upp  för att att hjälpa mig att få mina pengar. Att gå "pank" tär också på sjukdomens psyke.

Fortsättning följer.

AnnaFagerell
2014-03-21 17:34
#8

#7 ja ibland kan man fråga sig… Har dock funderat på om Jag är ett levande bevis på att en del kanske kan göra saker trots att man är sjuk? Jag har inte haft en enda frånvarodag pga mina sjukdomar och jag har haft dessa problemen i 18 år. Däremot har verkligheten kommit ikapp mig nu och jag är själv lite rädd nu för vad som ska ske om jag måste vara hemma i framtiden. Hur gör man då? Har man varit "för snäll" tidigare ocvh käpmat på?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Challesengla
2014-03-30 19:46
#9

Tjohoooo äntligen har FK skickat lite pengar åt mig, men även ett brev som jag tillsammans med arbetsgivaren ska skriva på och berätta min situation. Ja, ja  får se vad som händer.

#8 var inte för snäll mot arbetsgivaren. Du vinner inget på det.

Jag har varit där, verkligheten har hunnit i kapp mig och faktum är att jag sätter mig själv främst nu (mer eller mindre) och så smått börjar de vända lite grann

AnnaFagerell
2014-03-31 19:19
#10

#9 Jag är inte det för jag mår själv bättre av att jobba nämligen. Va bra att FK gett sig iaf. =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bjallstal
2014-04-02 21:48
#11

För mig har dem aldrig bråkat, var sjukskriven 3,5 månad 100% och sedan 1 månad 50% efter och hade inga bekymmer alls, trots att det inte var diagnos spikad, utan bara misstanke. Är ku sjukskriven 1 månad 100% och har inte hört ett ljud från dem.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2014-04-02 21:53
#12

Kan tillägga att jag blivit sjukskriven av tre olika reumatologer pga pappaledighet. Ingen tvekan utan de bara läste min journal(som pga unika symptom gått runt en hel del i både Lund och Helsingborg) så skrev de sjukskrivning utan att träffa mig. Älskar min sköterska, hon är helt underbar och förstår mig och ger mig vad jag behöver. Jag vill kunna arbeta fullt ut och ha ett fungerande liv.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Spooksy
2014-04-09 00:18
#13

Hej, Jag har inte läst alla svar o ser att det löst sig för dig men skriver ändå, om ngn annan hamnar i samma sits.

 Med min Reumatoid Artrit o Försäkringskassan samt olika läkare har jag lärt mig att alltid se till att ha ett utförligt o bra läkarintyg.

 Du måste inte acceptera det läkarintyg du fått om det enligt dig inte stämmer. Be att få ett nytt!

 I intyget ska det tydligt stå:

  1 Vilken diagnos du har.

  2 Vad du har för konkreta problem med din sjukdom. Fysiska o även mental trötthet (som hör ihop med reumatiska sjukdommar).

  3 Hur påverkar sjukdommen din förmåga att klara arbetsuppgifter, samt din förmåga att klara vardagliga sysslor privat. 

  4 Hur ser din rehabilitering ut o hur kan man förvänta sig resultat av den? 

  5 Hur mycket anser läkaren att du kan jobba i dagsläget, 0-100%? 

 Mitt tips är att tydligt skriva ner hur du tycker du klarar arbete o vardag hemma. Skriv varför arbete inte fungerar för dig nu o sen ge brevet/texten till läkaren så det är enkelt för honom/henne att ta med detta i intyget till FK.

 Har du i framtiden röntgenbilder så skicka med utskrifter på dem så Försäkringskassan kan se svart på vitt hur kroppen angrips. (Så gjorde jag med ett år mellan de röntgenbilder jag skickade in. Har en tydlig försämring på bara ett års tid o röntgen är beviset).

   I din egen ansökan till FK så bifoga en bilaga där du själv beskriver din sjukdom o hur du mår samt hur detta påverkar dig med smärta, fysiska problem men även hur trött du är mentalt o kroppsligt (om så är fallet) (För mig var det tex vid 8 timmars arbete behov av 12 timmars sömn).

  UNDVIK gråtmild text! 

   Var konkret o skriv gärna exempel på saker du inte längre klarar på arbetet.

 Be att få en informationsblad från Försäkringskassan där det står exakt vad som ska finnas med i den ansökan du skickar in o se till att ha med allt det i din ansökan. 

 Det är lite jobb med detta men då har man iaf gjort allt man kan :)

Annons:
asta56
2014-05-01 19:02
#14

En sak är säker att har man måttlig reumatism så hjälper det inte med en sjukskrivning. Du behöver bli väldigt aktiv och röra på dig mycket och dagligen för då sätter endorfinerna i kroppen igång och du blir bättre. Har själv upplevt detta och har kunnat slänga alla mediciner tack o lov. Går 8-10 km så gott som dagligen och mår förträffligt trots min diagnos.

Upp till toppen
Annons: