Annons:
Etikettreumatoid-artrit
Läst 47879 ggr
asta56
2012-12-29 15:23

Methotrexate

Finns det nån här som tar Methotrexate för sin reumatism? Hur mår ni av denna medicin? Jag tar 5 tabl á 2,5  en dag i veckan och dagen efter och även nästa dag igen tar jag 1 Folacin-tablett. Har nu läst att man kan få färre biverkningar om man tar Folacin lite oftare så nu har jag efter eget bevåg ökat till att ta Folacin 3 dagar i rad efter att jag tagit min Methotrexate. Hoppas det inte äventyrar min Methotrexate-behandling. Nån som har synpunkter på detta?

Annons:
[Shettisar]
2012-12-29 18:13
#1

Tar Metotrexate 2tabl 1/gg veckan.Mår skit dåligt den dagen jag tagit dessa piller. Folacin tar jag Lördagar och Söndag 1styck åt gången på läkarens inrådan.OM jag fick biverkningar så skulle jag ringa reumatologen innan jag ökade eller minskade några av tabletterna blev jag tillsagd ialla fall.Men jag ska ringa eftersom jag mår så dåligt som jag gör av Metotrexaten.Själv tycker jag att du ska prata med din läkare innan du ökar eller minskar din medicinering… Fick veta att det ska gå några dagar mellan Metotrexaten och Folacin tabletterna annars fanns risken för att man inte fick bästa effekt…

asta56
2012-12-29 19:16
#2

Jag går hos reumatolog på Alingsås Lasarett och hon har ordinerat mig 5 tabl Methotrexate en gång per vecka och dagen efter ska jag ta 1 Folacin-tabl och även 1 tabl nästa dag igen dvs totalt folacin i 2 dagar efter Methotrexate-intaget. Blir man illamående kan man ev öka Folacinintaget men då i samråd med reumatologen. Har haft medicineringen i 5 veckor nu och mår klart bättre och ledvärken är så gott som borta. Däremot dag 3 efter Methotrexate kan jag få lite huvudvärk.

asta56
2012-12-29 19:16
#3

Jag tar alltid Methotrexate på kvällen när jag ska lägga mig efter tips från reumatologen för då sover man bort ev biverkan.

[Shettisar]
2012-12-30 11:39
#4

Provat det men är ändå yr och har kväljningar hela dagen….

Maria-Bremert
2012-12-31 14:25
#5

Jag äter också mtrx, 10 tabletter i veckan a´2,5mg och jag tar tabletterna på kvällen, kan må lite illa morgonen efter. Men det brukar gå över ganska fort! Ibland släpper det inte, men då dricker jag coca cola som brukar få det att bli bättre!

iml73
2013-01-01 21:52
#6

Uhh den medicinen ogillar jag! Tog den för flera år sedan, på morgonen och hade tror jag 6 tabletter och det gick väl sådär. Sedan ökades den till 7 tabletter då jag inte fick någon effekt och jösses vad sjuk jag blev.

Låg hela dagen, sov och mådde illa och var sedan trött och däven smått illamående i 3-4 dagar efter. Tillslut så mådde jag illa bara jag visste att det var torsdag och jag skulle ta tabletterna. Nä usch, var ett halvår som jag verkligen led!

Tog folacin 2 dagar efter.

Några år senare fick jag Ebetrex, sprutformen men mådde tjyvens av det också även om jag inte var sängliggandes. Men trött och mådde småilla.

Läkaren vill att jag skall prova igen, Metoject denna gång men jag vill inte!

Annons:
iml73
2013-01-01 21:53
#7

Uhh den medicinen ogillar jag! Tog den för flera år sedan, på morgonen och hade tror jag 6 tabletter och det gick väl sådär. Sedan ökades den till 7 tabletter då jag inte fick någon effekt och jösses vad sjuk jag blev.

Låg hela dagen, sov och mådde illa och var sedan trött och däven smått illamående i 3-4 dagar efter. Tillslut så mådde jag illa bara jag visste att det var torsdag och jag skulle ta tabletterna. Nä usch, var ett halvår som jag verkligen led!

Tog folacin 2 dagar efter.

Några år senare fick jag Ebetrex, sprutformen men mådde tjyvens av det också även om jag inte var sängliggandes. Men trött och mådde småilla.

Läkaren vill att jag skall prova igen, Metoject denna gång men jag vill inte!

[Coogo]
2013-01-06 00:53
#8

Jag tog mtrx under flera år, ca 7 tabl/ en dag i veckan. I början mådde jag illa av tabletterna och fick utskrivet Zofran mot illamående som hjälpte. Men efter ett tag försvann illamåendet nästam helt. Jag tog folacin varje dag, en tablett. Finns ändå ingen risk att överdosera det eftersom det är ett vattenlösligt ämne. Ärr nog vanligare att folk har brist på det :)

limahisy
2013-01-06 23:41
#9

Eftersom metotrexate är en folsyraantagonist så bör man inte ta det samma dag man tar någon form av det (Methotrexate, Metotab, Metoject osv.) då det kan ta bort effekten av medicinen helt. Jag har svår folsyrabrist sen innan jag blev sjuk och började med Metotrexate, så jag äter 2 5mg folacin om dagen. Dock får jag inte längre ta det dagen jag tar metoject och heller inte dagen efter. Annars tar jag det hela resten av veckan. Dom vill att jag ska trappa ut folacinet mer och kanske bara ta 1 tablett och inte 2. Men vi får se vad som händer.

Haft tabletter och hade då 8 tabletter, sen bytte min läkare till metoject 15 mg, motsvarande 6 tabletter. Inte för att jag mådde dåligt av dom, utan mest för att skona min redan skadade mage,

Ta vara på er!

[Shettisar]
2013-01-07 13:43
#10

Huvva,ja jag mådde dåligt bara jag såg burken.Men ringde reuma mott och de sa åt mig att sluta med dom eftersom jag mår så dåligt.Så nu ska jag avvakta tills Mars månad för eventuellt någon annan medicin..

Denna kommentar har tagits bort.
limahisy
2013-02-27 22:48
#12

Hoppas verkligen att allt går bra för dig nu. Du ska ju inte ta något du mår så dåligt av.

Ta vara på dig! Kramar

[Shettisar]
2013-03-05 14:05
#13

Jaha,så har man då varit hos läkaren på åter besök. Hon vill att jag ska prova igen med Metotrexate fast lägre dos 10mg en gång i veckan samt öka dosen Folacin 1 tabl 5 gg i veckan. Pratade med sköterskan medans hon skrev provlapparna.Hon föreslog då att jag skulle prova injektioner istället för tabl.Så nu ska jag börja med 1 injektion i veckan,samt Folacin och fick även Postafen.Så nu börjas det igen,men jag hoppas på bättre resultat denna gång.😐

Annons:
Meningit av ovanligt slag
#14

Hej, jag äter Methotrexate visserligen för en konstig "art" av meningit??

MEN jag är rekommenderad att ta den första Folacin-tabletten 12 timmar  efter Methotrexate, och nästa 24 timmmar efter Methotrexate..??

Äter just nu 8 tabletter á 2,5 mg det verkar funka..

Detta är ju visserligen länge sen du la in fin fråga, men hur olika de rekommenderar hur man ska ta tabletterna. Tror t.o.m. att det står i Fass att de ska tas som jag blivit rekommenderad. 🙂

limahisy
2013-04-03 23:28
#15

Jag har lärt mig att inte ta Folacin samma dag och inte heller dagen efter. Det är 3 läkare som sagt samma sak, för det tar bort effekten av cellgiftet. Jag har en brist sedan innan så jag har fått ta bort en himla massa folacintabletter. Åt 2 dagligen innan, nu får jag bara äta 5 dagar i veckan och gärna bara 1.
Sen har jag sett att det står olika i fass på olika märken. Även när det gäller biverkningarna. Så kan ju vara så?!

Har dock Metoject, dvs Methotrexate i sprutform

[Sonny_Wilson]
2013-05-16 22:35
#16

Jag har aldrig känt något illamående efter min Metoject tagande.

Har aldrig tagit Folacin heller i kombination med Metoject.

flutes
2013-06-17 16:39
#17

Jag har ätit Methotrexate under många år säkert 10 år om jag minns rätt. Har inte haft några biverkningar än så länge.Tar 2 folacin/vecka., Jag tar 6 methotrexate tabletter en dag i veckan.Dagen efter kan jag ibland känna mig extra trött. När jag får ont tar jag en Celebra och då går det onda över efter några timmar. Jag kan varmt rekommendera Celebra, dyr men min räddare i nöden.

AnnaFagerell
2013-06-17 22:00
#18

#17 och jag fick alla biverkningar man kan få av Celebra… Mådde skit på den.

Ger snart upp i hopp om att få en medicin som jag inte mår dåligt av. Nyss slutat med salazyporin vilken jag fick leverpåverkan av och blev fullständigt knäpp av denna medicin och ska trol få Methotrexate

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Shettisar]
2013-06-19 09:47
#19

Får sluta med Metoject också.Fy bubblan för att må så dåligt. Jag vägrar nu att ta denna medicin mer,vägrar att må så dåligt i 1 1/2 dygn!

Trots medicin mot illamåendet dessutom.

Lill-Kisse
2014-10-31 09:08
#20

Intressant läsning för mig, som nyss diagnostiserats för reumatism och ska få Metotrexat. Det där med illamående, bli lös i magen och tappa aptiten oroar mig. Är det så?
Efter hur lång tid blir det positiv effekt av Metotrexat?

Annons:
Bjallstal
2014-11-02 12:49
#21

Jag fick mtxt som första medicin, tog min dos på 8 tabletter, sen låg jag utslagen på soffan i det värsta illamåendet ever i tre dagar, ringde reumatologen fick metoject utskrivet och tog första sprutan på reuma med min sköterska veckan efter det. Och har inga biverkningar alls :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lill-Kisse
2014-11-03 18:01
#22

#21 Oj, så hemskt! Jag vet ju knappt vad illamående är. Har man ont i huvudet, kräks eller vad?

Bjallstal
2014-11-03 18:07
#23

Man vill kräkas något frukansvärt mycket. Den känslan när man är väldigt nära att kräkas men inte kan få upp något. Det är så hemskt. Men det finns som tur är i sprutform som i alla fall jag mår mycket bättre av.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lill-Kisse
2014-11-04 10:01
#24

#23 Jaså, på det viset. Då förstår jag äntligen vad som menas.
Det är uppenbart att dessa tabletter inte passar en vanlig mage, när man inte kan kräkas, fastän det känns som om man behöver det.
Tack för att du tagit dig tid att beskriva det här för mig!

Bjallstal
2014-11-04 14:59
#25

Ingen fara! Just precis därför dessa forum finns. Jag fick mycket hjälp och stöd förra hösten när jag påbörjade olika behandlingar och var väldigt vilsen. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lill-Kisse
2014-11-05 17:55
#26

Jisses, vad det rullar på! Nyss ringde en sjuksköterska och talade om att senaste provet och röntgen inte visat  hinder för medicinering med Metotrexat. Dags att hämta ut medicinen och kasta sig in i den fasen. Avvaktar nog till måndag (dvs en vardag) innan jag sveper 8 tabletter på fastande mage. 
Håll tummarna för mig.

Bjallstal
2014-11-05 17:58
#27

Håller alla tummar och tår! Men skulle det inte fungera så finns sprutan med! Bara så du inte blir dålig av tabletterna och mår ännu sämre för att man blir ledsen över att det inte fungerar, så som jag blev haha Men kommer säkert gå kanon!!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Lill-Kisse
2014-11-11 10:56
#28

Jag har svept den första dosen Metotrexat (8 st) och har inte känt någonting alls. Det var verkligen en överraskning efter alla varningar. Den dosen skulle tas kl 20, dvs på kvällen, så jag hade ätit kvällsmat en timme innan. Ett dygn senare tog jag Folacin-tabletterna (2 st). Sådär ska det fortsätta vecka efter vecka.

[Shettisar]
2014-11-11 11:13
#29

Hoppas att de fungerar för dig😉

Upp till toppen
Annons: