Annons:
Etikettpsoriasisartit
Läst 59938 ggr
iml73
5/8/12, 8:07 PM

Blir nytt knä för mig...

Varit hos ortopeden och mitt knä är slut. Är ganska stor skillnad på plåtarna från 2010 och de jag tog nu, går ben mot ben så det är ju inte så konstigt att jag har ont.

Inte så konstigt att kortisoninjektion bara håller i några veckor.

Hur som har jag fått min kölapp så vi får väl se när det blir, inte före sommaren men kanske i höst.

Skrämmande men samtidigt vill jag ju kunna gå…..tänk om det verkligen blir bra, gå utan smärta….JIPPIE!

Någon som gjort knäledsbyte? Hur har det gått efter?

Annons:
AnnaLundin
5/8/12, 10:37 PM
#1

Jag har inga utbytesdelar än, men har bekanta som bytt knä resp höfter. Och de är supernöjda!

Hoppas du slipper vänta alltför länge och att det blir ett jättebra resultat för dig också!

Cameo47
5/9/12, 6:55 PM
#2

Har artificiella knogleder sedan några år och stelopererade en tumme i måndags så ena handen är snyggt inslagen i tjockt gips för tillfället. Lycka till med operationen. Rehab är rätt jobbigt efter ledbyten. Räkna inte med att du får full rörlighet i knät. Har ofta problem med mitt ena knä men jag hoppas det håller några år till.

Why is it that dinosaurs always die running?

iml73
5/10/12, 9:54 PM
#3

Full rörlighet har jag inte haft på flera år pga svullnad, så slipper jag bara smärta så är jag nöjd.

Högsta önskan och vinsten skulle vara att kunna gå en promenad och faktiskt njuta…..inte bara tänka, inte framme snart, var kan jag sätta mig….

Så jag hoppas verkligen det blir bättre!

Cameo47
5/10/12, 10:34 PM
#4

Testat att tappa ur knät? Har gjort det några gånger.

Why is it that dinosaurs always die running?

iml73
5/15/12, 8:39 PM
#5

Jag har tappat knät några gånger ja, men det kommer inte ut så mycket, bara någon kvarts deciliter…

AnnaLundin
5/15/12, 9:27 PM
#6

fast en kvarts deciliter är ju ändå ganska mycket, med tanke på vad ledkapseln innehåller i normalfall…

(även om det inte är i närheten av de 300 ml de tappade ur knäet på en kille i min rehabgrupp…)

Annons:
iml73
6/17/12, 12:21 AM
#7

Jaha, nu har jag fått en kortisonspruta igen i knät.

Jag tiggde och bad typ….har semester och vill kunna gå. Läkaren sa för sig själv att är det inte svullet och varmt så blir det ingen spruta. Men givetvis var det både svullet och varmt och gjorde on som skrutt. Annars hade jag ju inte tjatat spruta…

Tappade knät på 30 ml.

Knät känns redan bättre, så skönt!!! Förra sprutan var 27 april och höll ganska bra men så fastnade jag med foten och drog knät åt sidan och så var det kört. Rackarns vad ont det gjorde.

Nu har jag semester till 19 juli, så otroligt skönt!

AnnaLundin
6/17/12, 11:31 AM
#8

Skönt att du fick lite hjälp nu i alla fall! Hoppas semestern blir bra.

iml73
6/17/12, 9:16 PM
#9

Tack Anna. Hoppas din sommar blir fin också.

iml73
11/25/12, 9:55 AM
#10

Kan säga att min sommar var toppen, så bra har jag inte varit på länge, fick spruta och tappades i juni.

Nästa spruta i först i september.

Nu är det 25 november och jag har lidit ordentligt hela månaden, usch!

Men jag får se det positivt att jag faktiskt verkligen behöver knäbytet. I sommras när jag var så bra var det nästan så jag funderade om det var nödvändigt.

Hur som har jag väl fått lite mycket nu på sistone, borrelia vilket innebar stopp i medicineringen en vecka tidigare än planerat inför operationen.

Så idag är det 2,5 vecka sedan jag tog Enbrel och jag är så jäkla dålig i lederna….ajaj! På torsdag missar jag spruta också och på måndag läggs jag in för operation på tisdagen 4/12.

Lite nervös är jag allt!

Har sjukskrivit mig nu sista veckan, funkar inte att jobba, har så ont och kan knappt gå. Vansinnigt ont i knät och min vänstra fotled å så har jag känningar i armbågar, fötter, tår och fingrar samt även lite i mitt "friska" knä.

Men det är ju bra, man vet ju att Enbrel gör en otrolig skillnad, i alla fall för mig.

Jobbigt att jag troligen inte får ta sprutorna på ytterligare några veckor efter operationen.

I morgon skall jag bassängträna och sedan få kortison intramuskulärt i skinkorna….kanske lättar upp dagarna något.

Så snart är jag reparerad. Ser fram emot att kanske kunna gå promenader i vår.

asta56
12/29/12, 3:15 PM
#11

Hej

Efter flera bakercystor (små knutor i knävecket med ledvätska) och oerhörd smärta fick jag till slut en ny knäled (knäprotes) i februari i år. Operationen gick bra, men det tar tid efteråt och det är ytterst viktigt att man gör de övningar man får uppgift och schema om 3 ggr per dag. Nu är det december 2012 och fortfarande har jag ont ibland och i synnerhet när jag ligger för då börjar värken så det blir till att ta värktabletter när man ska lägga sig. Det har dock stadigt blivit bättre och enligt uppgift från läkaren så kan det ta 1-1,5 år innan man blir bättre. Jag är 65 år har alltid varit väldigt rörlig men numera är jag inte så bra på det och det saknar jag förstås. Springa går inte längre och det känns osäkert men valet var mitt och att fortsätta med knäet som det var före operationen var inget alternativ.  Lycka till med din operation men räkna med att få äta värktabletter varje dag och i början i synnerhet dvs de första 4-5 månaderna. Sen kan det förstås variera. Jag äter fortfarande värktabletter dvs Diklofenak ohc alvedon i kombination och ibland måste jag även ta Tramadol.

iml73
1/1/13, 9:42 PM
#12

Just nu har jag lite värk, rört mig lite för mycket och glömde kryckorna (nackdelen när man börjar bli bättre….)

Har tagit morfintablett varje morgon sedan op, egentligen inte för att jag tyckt att knät värkt så värst mycket utan för att resten av kroppen är helt utslagen av att jag inte fick ta Enbrel på flera veckor.

Tråkigt nog tar det tid att komma tillbaka och få ner inflammationerna igen. I natt vaknade jag vid 4 tiden och det kändes förtidigt att ta morfinet, så jag tog en kortidsverkande istället och somnade om och glömde sedan ta morfintabletten som är 12-timmars…

Å det känner jag nu samt att jag gått lite mycket.

Värktabletter har jag ju käkat i flera år för knät och det gör ju inte ont på samma sätt. Inte de där huggen och nypen som innan, nu är det mer lite molande.

Blir nog bra tillslut :) Känns bättre än innan i alla fall!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
iml73
3/9/13, 7:02 PM
#15

Säger bara att byte av knäled är ju bara för bra! Jisses vilken skillnad!!

asta56
4/6/14, 9:04 PM
#16

Ja, sist jag skrev här om mitt knä som jag fick utbygg dvs fick en ny knäled så var jag 65 år. Nu är jag 67 år och mitt knä är helt fantastiskt bra. Jag är ute och går 6-8 km var och varannan dag i rask takt och har inga som helst problem. Jag är helnöjd. Sen undrar jag bara hur länge detta knäet ska hålla? Någon som vet så hör gärna av er. Mitt vänstra knä är helt utan problem och det var det högra som jag fick nytt. Inga värktabletter längre här inte. Hoppas mitt knä nu håller för alla mina raska promenader. Jag mår kanonbra.

Upp till toppen
Annons: