Annons:
Etikettokänd-diagnos
Läst 27829 ggr
Chestnut
2009-07-16 23:41

Halvhård knöl på finger vid led

Hej!

Det är som så att för drygt ett halvår sedan vaknade jag upp en morgon med en kall, blek, avdomnad hand och otrolig smärta enda upp till armbågen. Smärtan satt framför allt i fingerlederna och armbågen.

Då jag har problem med ett knä som krånglar (knäskålen hoppar ur led och jag har dagliga smärtor)dessutom togs flera reumatiska prover (och en drös andra) som inte visade något. Fingrarna var svullna, jag hade ingen känsel i fingertopparna och ingen rörelse i fingerlederna.

Röntgen av armbåge och handled visade inget av betydelse.

Detta höll i sig i två dagar sen kóm attacker då hela handen svullnade upp och blev riktigt, riktigt varm.

Läkarna hittade ingen förklaring utan vissa ansåg att det var psykiskt andra att en nerv gått sönder i armbågen.

Efter ett par veckor, med hjälp av arbetsterapeut blev handen fullt brukbar men blir det kallt eller om den utsätts för regn eller vind så domnar den bort igen. Det börjar i fingrarnas yttre leder och sprider sig sedan mot armbågen. Dock förhindras förloppet om handen värms upp lite försiktigt.

Nu har jag under de senaste 3-4 veckorna börjat märka ett en knöl vuxit fram på insidan (sidan mot långfingret) av ringfingrets yttersta led. Den är lite halvhård i konsistensen, ömmar inte och var i början röd (trodde därför att det var något slags insektsbett först), nu är den normal i färgen. Jag har full rörlighet i leden.

Jag och mina tre syskon är allihop ganska överrörliga.

Vad är det för någon knöl? Någon idé? Hurvida knäet ska opereras ska ställning tas till på onsdag, sen har jag återbesök gällande min hand om drygt en månad..

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
MarHai
2009-07-19 18:16
#1

Tycker du borde kolla upp knölen det med en läkare, för säkerhets skull.

Det där med att handen blir varm och svullnar känner jag igen. Jag får så med mina knän. Dom blir illröda och riktigt varma. Oftast på kvällar. Läkarna kan dock inte komma på varför det blir så. Dom trodde att det kunde vara början på en inflammation, men inget syntes på prover.

Hoppas det blir bättre för dig, och berätta gärna hur det går! Glad

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

SandraG
2009-07-21 21:01
#2

Hur har det gått? har någon läkare kollat på knölen ?

Chestnut
2009-07-21 21:04
#3

Hej!

Nej, ingen läkare har kollat på knölen - tänkte ta upp det när jag ska på återbesök i augusti.

Med vänliga hälsningar
Chess

harriet1
2009-07-25 19:51
#4

Hej, jag vet inte om det kanske kan vara något som heter gangliom, jag frågade min läkare vid ett tillfälle för det är ju inte så himla vanligt att det dyker upp något så där helt plötsligt, och i mitt fall var det ett gangliom, vet inte riktigt vad det är men är man besvärad av det så går det att enkelt operera bort,  och det är helt ofarligt , men du kanske har någonting helt annat,

Chestnut
2009-09-19 22:48
#5

Fick ställa in läkarbesöket i augusti och fick ny tid nu på onsdag. Blir intressant! Knölen finns kvar, tror till och med att den har växt aningen.

Med vänliga hälsningar
Chess

MarHai
2009-09-23 18:36
#6

Hur gick det?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
Chestnut
2009-09-23 20:46
#7

Var en ganglion - inget farligt :) Om den växer till sig så att den blir störande kan de ta bort den men nu behövs det inte.

Med vänliga hälsningar
Chess

!lauri2011
2015-04-29 21:56
#8

Jag har tre knölar i mitt vänser hand, och den är svullen vid armbogen, vet inte riktigt vad det är, inte kollat det än, är lite störande.

Upp till toppen
Annons: